Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bekräftat: Nya regler klara – nu lämnar Volvo STCC

Det blev som väntat. STCC byter reglemente redan inför 2017 – vilket innebär att Volvo kommer att lämna serien.

Annons

NA skrev om de nära förestående bytet av reglemente och bilmodell i STCC redan i mitten av april.

Vid en presskonferens i Stockholm i dag bekräftades att bytet till det internationellt erkända TCR-reglementet kommer att ske redan till nästa säsong.

– TCR är framtiden och jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta på den längre än så här. Det är dags för ett skifte, säger STCC:s vd Jonas Lundin i ett pressmeddelande.

Bytet från det nu nuvarande Solution F-reglementet till det nya TCR-reglementet innebär att Volvo, som funnits med sedan starten 1996, kommer att lämna STCC inför 2017.

Det bekräftar Volvos nuvarande STCC-team, Polestar Cyan Racing, i ett pressmeddelande. Däremot tittar stallet på att finnas kvar inom STCC-familjen, i någon form av supportklass.

– Eftersom vi inte har någon TCR-bil måste vi utvärdera vilka andra möjligheter som finns inom STCC för 2017, säger Polestars motorsportchef Alexander Murdzevski Schedvin i pressmeddelandet.

Volvo har just nu tre förare från länet anställda – örebroaren Fredrik Ekblom och karlskogingen Thed Björk Bang-Melchior som kör temats två bilar i VM-serien WTCC samt örebroaren Richard Göransson som kör en av tre bilar i STCC.

Men även om Volvo inte kommer att finnas med i STCC 2017 utesluts inte en comeback i framtiden. Teamet kommer att "bevaka utvecklingen" enligt Murdzevski Schedvin.

– Vi stänger inga dörrar för att starta en TCR-bil i framtiden, men just nu väljer vi att ha fullt fokus på WTCC. Vi hoppas att vi genom att göra, att utveckla en bil som är byggd i Sverige och körs av svenska förare, kommer bidra mer till uppfattningen om och utvecklingen av bilracingen i Sverige än ett hopjäktat TCR-upplägg för STCC 2017 skulle göra, säger han i pressmeddelandet.

Huvudanledningen till att STCC-organisationen väljer att byta reglemente är att det nya möjliggör större startfält, eftersom tekniken är mer tillgänglig och något billigare. Antalet startande bilar har varit ständigt minskande de senaste åren, och i de fyra race som körts den här säsongen har bara nio–tio bilar kommit till start.

– Vi gör det som vi tror har bästa möjligheter att på sikt bli stort och framgångsrikt. Det finns ingen garanti för att det kommer att vara fler bilar på gridden nästa år än vad det är i år, men vi vet att vi påbörjat något nytt som har potential att bli riktigt stort. TCR skapar helt andra förutsättningar för alla inblandade. Nu hänger vi på en klass som öppnar upp för både inköp och försäljning av bilar på en internationell marknad. Den möjligheten har vi inte haft med nuvarande tekniska reglemente, säger Lundin i pressmeddelandet.

Det är bara de tekniska reglerna, alltså själva bilmodellerna, som påverkas av de nya reglerna. Raceformatet kommer att kvarstå. "Bytet av tekniskt reglemente kommer inte att innebära några förändringar i STCC-tävlingarnas format", skriver organisationen i pressmeddelandet.

Volvo bekräftar i sitt presmeddelandet att den här förändringen inte påverkar deras satsning på årets säsong, där Robert Dahglren leder mästerskapet på 115 poäng och Göransson är tvåa på 108 inför tävlingen på Anderstorp nästa helg.

TCR-reglementet har redan en egen världsserie, som kör som supportklass under några formel 1-helger, och 16 nationella och regionala serier världen över, med standardbilar med turboladdade tvålitersmotorer på 330 hästkrafter.

Tolv biltillverkare har redan tagit fram, eller är på väg att ta fram, bilar enligt det nya reglemetet – Alfa Romeo, Citroên, Ford, Honda, Kia, Opel Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Subaru och Volkswagen – och sju av biltillverkarna finns med i världsserien där svenska Westcoast racing driver ett Hondateam.

– Dessutom undersöker såväl Audi som Mercedes möjligheten att bygga bilar. Förmodligen kommer fler att ansluta och vi ser framför oss att det skulle kunna vara 13-14 bilmärken inom ett till två år, säger Lundin i pressmeddelandet.

Karlskoga motorstadion, Gelleråsen, finns med i årets STCC-program med det klassiska Kanonloppet den 14 augusti, men det är ännu inte klart om banan kommer att finnas med även 2017.