Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bensinskatten slår mot personer med låg lön

Annons

Att betala skatt är häftigt var det någon som sa. Att skatt betalas utifrån förmåga är logiskt. Att skatt används som ett styrmedel är fiffigt ibland. Drivmedelsskatten är en skatt som gillas av många, men som också ogillas av andra. Jag kan förstå vad man vill åstadkomma, exempelvis en mindre miljöpåverkan genom att det blir dyrare att köra bil så kanske vi kör mindre. Men det finns flera grundläggande problem med bensinskatten. Konstruktionen drabbar dem som har små marginaler och behöver bilen. Framför allt drabbas boende och företag på lands- och glesbygd i högre grad.

I glesbygden är avstånden längre och inkomsterna lägre än i storstäderna. Dessutom finns ofta inget alternativ till bilen, skriver Ewa-Leena Johansson, kommunalråd i Ljusnarsberg.

I debatten hänvisas ofta till att vi ska resa mer kollektivt. Gärna det, men i en stor del av landet finns inte tillgång till kollektivtrafik. Tillfredsställande kollektivtrafik finns i princip enbart inom tätorter och i större städer. I de fall det finns kollektivtrafik på landsbygden så är de dagliga turerna inte så många så det är sällan det fungerar som arbetspendling. Och finns det inte fungerande kollektivtrafik så är enda alternativet att ha egen bil.

Vi som bor på landsbygd och i glesbygd är till och med oftast tvungna att ha fler än en bil i familjen. I städer är avstånden oftast kortare samtidigt som inkomsterna vanligen är högre.

Vi som bor på landsbygd och i glesbygd är till och med oftast tvungna att ha fler än en bil i familjen. I städer är avstånden oftast kortare samtidigt som inkomsterna vanligen är högre. Man är alltså betydligt mindre känslig för kostnadsökningar på bränslen där alternativen finns. I glesbygd är i stället avstånden ofta längre och inkomster lägre. Bensinskatten har alltså minst påverkan på storstadsbor som faktiskt har alternativ att välja mellan.

Ok, säger vän av ordning – då kan ni väl åtminstone ha en "miljöbil" som drivs med andra bränslen. Jo visst, men då får vi andra problem eftersom det inte finns några alternativa bränslen på mindre orter. Nyligen sattes en laddstolpe upp i Kopparberg men jag tror att inköp av elbil inte är det familjer med små marginaler i första hand funderar på. Att nya miljöbilar görs billigare genom miljöbilspremier har väldigt liten betydelse för dem som inte har råd att köpa en ny bil överhuvudtaget.

Många människor och verksamheter på landsbygden är i sin vardag helt beroende av bil och vägtransporter. Många av våra företag är helt beroende av transporter på väg och alla pålagor på vägtransporter missgynnar dem direkt då inga alternativ erbjuds. Vår landsbygd är viktig och fyller flera för landet viktiga funktioner. En levande landsbygd med olika företag, livsmedelsförsörjning, turismen och mycket mer bidrar till ett levande Sverige för alla.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) sa i en intervju att transporter framför allt på landsbygd måste bli smartare och effektivare. Jag håller med, det behövs smartare transporter. Och det behöver göras på ett sätt som inte skapar ännu större skillnader än dem som finns i dag, Ett stort fokus läggs på planer för höghastighetståg mellan några storstäder och denna astronomiska kostnad skulle kunna göra så mycket mer nytta genom att läggas på det ordinarie järnvägsnätet och gynna godstransporter. Och om man inför högre reseavdrag för arbetsresor så är vi en god bit på väg för en mer levande landsbygd!

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons