Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Björk diskad efter superracet: "Kommer inte överklaga"

Thed Björk Bang-Melchior gjorde ett superrace till fjärde plats i Slovakien – men nu diskas han från racet på grund av att luftrestriktorn expanderade för mycket.

Annons

Tredje diskningen på två helger.

Volvostallet Polestar Cyan Racing får lära sig WTCC-racingen på tuffast tänkbara sätt.

Efter att Thed Björk Bang-Melchior blivit diskad från kvalet i Frankrike för två veckor sedan på grund av att markfrigången på bilen var för låg och Fredrik Ekblom ströks från gårdagens kval i Slovakien efter att ha missat att stanna på en våg efter kvalet fick Karlskogaföraren stryka alla sina resultat från söndagens race – bland annat den historiska fjärdeplatsen efter läckra omkörningen i sista kurvan i andra racet – efter att ett nytt tekniskt fel upptäckts av WTCC-organisationens kontrollanter.

Det handlar om att metallen i luftrestriktorn, som begränsar motorns effekt, expanderat för mycket vid mätningen efter loppet, vilket i teorin kan öka motorns kraft.

– Temperaturen i motorn och luftresriktorn var betydligt varmare efter andra racet i Slovakien än under racen. Det här betyder att vi inte hade någon fördel av det här under racen, och att det kunde bli så här beror på att vi inte har haft möjlighet att testa hur metallen expanderar under sådana extrema temperaturer som bara uppstår när bilen stoppats efter racet, säger Mattias Evensson, chef för motorutvecklingen i teamet, i ett pressmeddelande.

Orsaken att temperaturen blir så mycket högre, och att metallen expanderar okontrollerat, efter racet är att luftinflödet, som används för att kyla motorn under körning försvinner när bilen stannas. Enligt teamets tekniker var en bidrgande orsak också att luftinsläppen delvis hade blockerats av gräs efter den tuffa körningen i det andra heatet.

– Beslutet (att diska Björk) är korrekt, och vi kommer inte att överklaga det. Som nybörjare i det här mästerskapet får man ta med i beräkningen att de kommer att kontrollera den nya bilen extra noggrant. Det viktiga är att vi ändå kan ta med oss att det vi uppnått – en bra start både i fråga om tillförlitlighet, prestation och de resultat Thed gjort – gjorts på sportsliga grunder, säger Volvos motorsportchef Alexander Murdzevski Schedvin i pressmeddelandet.

Diskningen gör att Thed bli av med de 16 VM-poäng han körde in i dag, men att teamkompisen Fredrik Ekblom i stället får tre extra eftersom han flyttas upp från tionde till nionde plats i första heatet och från nionde till åttonde i det andra.