Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Björk om diskningen: "Otroligt tjock regelbok"

Thed Björk Bang-Melchior tog en sensationell fjärdeplats i WTCC-racet i Slovakien – men blev diskad på grund av en teknisk detalj. För NA berättar han om känslorna.

Annons

Det var timmar efter andra racet i Slovakien, och Karlskogaföraren Thed Björk Bang-Melchior hade redan hunnit till flygplatsen, när beskedet kom: Alla hans resultat från helgens VM-deltävling stryks på grund av att metallen i Volvomotorns luftrestriktor, som har som uppgift att begränsa effekten, expanderat för mycket vid mätningen efter loppet.

Något som i teorin kan öka motorns kraft, men som enligt Volvoteamets ingenjörer inte hade någon inverkan på bilens prestation under racen. Expansionen ska nämligen ha skett först efter racet, då bilen stannats och kylningen från luftinsläppet avtagit vilket gjort att delarna i motorn blivit extra varma.

– Det här betyder att vi inte drog någon fördel under racen. Att det kunde bli så här beror på att vi inte haft möjlighet att testa hur metallen expanderar under sådana extrema temperaturer som bara uppstår när bilen stoppats efter racet, säger Mattias Evensson, chef för motorutvecklingen i teamet, i ett pressmeddelande.

För Björk var det andra helgen i rad han diskvalificerades på grund av tekniska detaljer. I premiären i Frankrike ströks alla hans kvalresultat då bilen inte uppvisad nog hög markfrigång.

Dessutom diskades hans teamkompis, örebroaren Fredrik Ekblom, efter lördagens kval då han missade att stanna på en våg.

– Regelboken är otroligt tjock, jösses. Det är så många saker man inte kan veta innan man testat i verkligheten. Det är ett väldigt avancerat projekt att bygga en helt ny bil med ambitionen att bli bäst i världen. Både jag och ingenjörerna och hela teamet lär oss otroligt mycket varje helg, säger Björk till NA.

Resultaten Björk fick strukna var en åttondeplats i första racet och en sensationell fjärdeplats i det andra, teamets bästa placering hittills i VM-satsningen.

– Den här detaljen var inget som påverkade min prestation, så den tar jag ändå med mig, säger Björk.

Björk startade första racet som femma, tappade två placeringar på första varvet och därefter ytterligare en. I mål som åtta.

I det andra startade han sexa och började återigen med att tappa placeringar, var nere på åttondeplatsen och vände till den succéartade fjärdeplatsen genom att köra om Yvan Muller, passera Hugo Valente och Robert Huff, som båda åkte på punkteringar, och sedan tagit Norbert Michelisz i sista kurvan på sista varvet. En väl uttänkt taktik.

– Tanken var att jag i det första racet skulle lära mig banan. Det är svårt att veta hur däcken ska hålla och hur mycket jag kan fajtas med de andra, var vi är snabba, långsamma och vad vi kan förbättra. Därför var det oerhört viktigt att vi fick köra hela loppet, viktigare än enskilda placeringar. Därför var jag lite försiktig, och jag tyckte själv att jag nyttjade däcken lite väl hårt där, jag borde ha sparat ännu mer på dem, säger Björk.

– I det andra inledde jag lugnt för att spara däcken, och det gav mig chansen att fajtas mer på slutet medan de andra körde för hårt och drog på sig punkteringar. Det är alltid en avvägning, det där. Klart det var kul med omkörningen i sista kurvan, men ärligt talat tror jag att han (Michelisz) hade fått pypsunka där, så jag höjer inte mig själv till skyarna.

Så trots diskningen fanns en hel del bra saker Björk kunde ta med sig från Slovakien till nästa helgs deltävling i Slovakien.

– Ja, verkligen. Men samtidigt har vi mycket var att lära, och vi är väldigt fokuserade och koncentrerade på att hela tiden snappa upp så mycket som möjligt. Vi var bara sex hundradelar från tredje kvalomgången den här helgen, vilket innebär att det är möjligt att ta sig dit. Men vi har fortfarande stora utvecklingar att göra för att komma dit vi vill, och vi får se hur mycket vi hinner göra till Ungern.