Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Björn Sundin: Jag ångrar vi gjorde det möjligt för Länstrafiken att försämra busslinjen i Sörby

Annons

Eftersom jag vet att de flesta frågor är komplicerade och att det är svårt att nå ut med förklaringar till varför beslut blir si istället för så, försöker jag undvika att kommentera beslut och förändringar som sker i Örebro kommun.

När det gäller busslinje-förändringarna i Sörbyängen kan jag dock inte hålla tyst. När jag var ansvarigt kommunalråd för samhällsbyggnad i Örebro (2011-2017) började byggandet i nya Södra Ladugårdsängen. I planeringen var bussförbindelserna en viktig fråga och det nya området, liksom de ”gamla” områdena, anpassades för att hela denna del av Örebro skulle vara bättre försörjda med busstrafik. Alla var överens om att bussförbindelserna var för dåliga i både Ladugårdsängen och Sörbyängen – som båda växt enormt under senare år och fortsätter växa.

Jag vet inte vad som hänt efter att jag slutade som kommunalråd, och säkerligen har svåra överväganden gjorts som vi i allmänheten inte känner till. Men när jag företrädde Örebro kommun var vi tydliga med att ombyggnaden av existerande gator i Ladugårdsängen och planeringen av nya områden skulle leda till att busstrafiken förbättrades så att fler fick nära till en snabb och effektiv busslinje. Samtidigt skulle all trafik kunna komma fram – både under ombyggnaden och när det var färdigt. Att Örebro kommun la miljoner på att bygga om gatorna i ”gamla” Ladugårdsängen syftade till att hela denna del av Örebro skulle få bättre bussförbindelser.

Nu får stora delar av det nybyggda Sörbyängen mycket mer än de cirka 400 meter som man siktar mot vid placering av busshållplatser, den äldre bebyggelsen i Sörby blir helt utan bussförbindelse. Hade vi vetat det hade jag motsatt mig beslutet att lägga kommunala pengar på dessa gatuombyggnader.

Jag är stolt över att vi var modiga nog att sätta höga mål för ökad användning av buss, cykel och gång (och minskat bilberoende). Men jag ångrar att vi genom ombyggnaden av bussgatan genom Ladugårdsängen gjort det möjligt för Länstrafiken att försämra busstrafiken i de snabbast växande delarna av Örebro. Om det finns goda argument för dessa förändringar borde de föras fram.

Björn Sundin

fd kommunalråd (S) i Örebro, med ansvar för samhällsbyggnad

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons