Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Börja lyssna på döva elever!

Annons

Den 14 maj 1981, teckenspråkets dag då det svenska teckenspråket godkändes som undervisningsspråk, kom en bok ut: MEN VAFAN! av Kristoffer Kold Erlandsen som berättar ur elevperspektiv om Statliga Specialpedagogiska Skolmyndighetens (SPSM) skola Östervångskolans flytt till Tunaskolan som har tidigare fått kritik. Här finns även parallella problem för dövskolorna i hela Sverige.

Vi kan till exempel titta på Birgittaskolan som fortfarande har en oklar framtidsbild. Eleverna från skolan har demonstrerat i våras och protesterat mot sammanslagning med en kommunal skola.

I boken kan man läsa om hur elever visar på brister i den nya skolmiljön och språkmiljön. I samtal med skolledningen och SPSM får de inget gehör. Istället handlar skolledningen för att tysta eleverna som att de får uttala sig i en artikel, som skolledningen sedan ser till aldrig publiceras.

Vad får eleverna för bild av demokratin? undrar besviken fd elev på en av SPSM:s skolor för döva. Teckenspråkets Röst ber härmed SPSM i all agerande att köpa boken samt läsa den, och sedan återkomma med svar.

Signalen är att förstå och lyssna ordentligt på eleverna. Saknas rätt attityd, förstånd, och respekt för dövas värdegrund och dövas språk så får det alltid stå tillbaka genom makthavarnas hörselnormaktiv överkördhet. Det har gått hundratals år och fortfarande lyssnar ingen på eleverna!

Till Örebro Kommun, som har utnämnt sig till Europas Teckenspråkshuvudstad, ta del av boken, det ligger ett ansvar hos er på ert bord. Det berör om Birgittaskolans framtid. Vi har förlorat Kattungen på grund av hörselnormen.”

Genom Teckenspråkets Röst:

Isabel Engwall och Rebecca Jonsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons