Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är ditt kök säkert att slicka på?

Ekologisk mat och hållbart mode är starka trender just nu. När det gäller inredning går det trögare. Få produkter är helt fria från gifter och produktionen är svår att spåra i alla led. Men det börjar bli lättare att göra etiskt medvetna val också till hemmet.

Annons
Det är fortfarande få kunder som väljer kök först och främst utifrån miljömärkningen. Men på Marbodal, som har satsat på Svanenmärkning, märker man att kunderna tycker att det är en klar bonus.

De flesta befinner sig inomhus omkring 90 procent av tiden. Barn rullar, och ibland till och med slickar, på golv och soffor. Men få har insikt i vad våra hem och vår inredning innehåller.

– Det kan vara omöjligt för vanliga konsumenter att få reda på vad exempelvis spån- eller mdf-skivorna i våra möbler innehåller. Inte ens butikspersonalen vet, förklarar Leif Lång, miljöhandläggare inom möbel- och inredning på Svanen.

Svanen är en officiell nordisk miljömärkning som arbetar för att hjälpa konsumenter att välja miljömässiga produkter. Även möbelproducenterna har svårt att kolla upp allt eftersom det förekommer så många ämnen som inte är bra i tillverkningen. Svanens miljöhandläggare genomlyser varje steg från ett oberoende perspektiv och hjälper på så sätt företag att gå igenom alla led.

Det är exempelvis vanligt med lim och lösningsmedel som innehåller formaldehyd, ett allergi- och cancerframkallande ämne. Också flamskyddsmedel som framställts av klor finns i många textilier, men det har visat sig att ämnet numera också finns i människors blod och det är inte lika bra.

– Jag tror egentligen ingen vill ha dessa ämnen omkring sig, säger Leif Lång.

Ibland verkar det som om det krävs konkreta miljökatastrofer för att konsumenterna ska få upp ögonen. Som när flera sjöar och vattendrag förstördes på västkusten för 25 år sedan på grund av klorblekningen av papper. Då ville alla ha miljövänligt papper. Men miljötänket spred sig inte till andra produkter och det ansågs på den tiden allmänt mossigt att prata om miljön.

Att det inte var modernt att fokusera på miljöfrågor fick möbelformgivaren Nirvan Richter erfara när han på 1990-talet startade möbelföretaget Norrgavel med en vision om att göra möbler i samklang med naturens kretslopp. Då bad marknadschefen honom att tona ned den gröna grundtanken eftersom en miljöprofil kunde skrämma iväg kunder.

– I dag är det roligare. Vi kan prata om det jag tycker är viktigt. Men fortfarande är det vissa i branschen som knappt vet vad ekologisk bomull är.

Att göra medvetna val, utifrån Svanens kriterier, handlar om att se på produkterna ur ett livscykelperspektiv. Träden ska växa i en skog som mår bra, arbetsmiljön i fabrikerna ska vara god och giftfri, de färdiga produkterna får inte släppa ifrån sig gifter. När det slutligen är dags att kassera produkterna gäller det att de är lätta att återvinna, varje del ska kunna demonteras.

Kökstillverkaren Marbodal är också ett företag som håller en miljölinje.

– För oss har hela vårt miljöarbete varit en hygienfaktor. Det största problemet just nu är ju vad vi gör med vår värld och det har därför varit en självklarhet för oss att arbeta med miljöfrågor, säger Axel Karlsson, Marbodal.

Men även om miljömedvetenheten bland gemene man har ökat är det fortfarande andra saker, som plånboken, utseendet och funktionen, som styr inköpen.

På Svanen menar man därför att företagen är viktiga för att utbudet och konsumenternas köpvanor ska förändras. Det måste nämligen först och främst finnas bra miljöval i butikerna för att konsumenterna ska kunna välja rätt.

– Men precis som konsumenterna gör i mataffären så vore det bra om fler kunder började fråga i butikerna vad möblerna egentligen innehåller, säger Anna Norberg på Svanen.

Leif Lång och Anna Norberg framför Svanens logotyp. Svanen drivs på uppdrag av regeringen utan vinst- eller bransch­intresse.
Det Svanenmärkta bordet ”Amazonas” från Offecct är formgivet av Eero Koivisto. Delar av intäkterna går till den ideella organisationen Barnens Regnskog, för att bevara regnskog och djurliv i Centralamerika.
Den miljömärkta stolen ”Oppo”, som betyder kompis på brittisk slang, är formgiven av Stefan Borselius.

Tänk på det här

Rättvisa produkter: Vem har gjort dem och hur ser deras arbetssituation ut?

Giftfria produkter: Vad innehåller möblerna? Finns det någon oberoende kontroll?

Återanvända material: Marknaden innehåller allt fler produkter som är gjorda av något återanvänt material.

Energi: Köp snålspolande blandare och toaletter. Köp lågenergilampor och använd miljövänlig el.

Andrahand: Exempelvis Blocket och Tradera. Varje gång en möbel återanvänds sparas resurserna att återvinna, förbränna och tillverka en ny möbel.

Hantverk: När en hantverkare skapar möbler, ibland helt själv från grunden, är processen ofta naturlig och med full koll på alla beståndsdelar.

Närproducerat: Det är inte säkert att Sverige har den mest miljövänliga produktionen. Men det finns en poäng i att använda lokala material då producenterna därmed har bättre koll på hela kedjan.

Mer läsning

Annons