Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bra bussfiler är billigare än BRT-bussar

Jag har i två tidigare insändare påtalat att bussar i egna körfält med signalprioritering är en god idé. Det skapar en attraktiv kollektivtrafik. Och sänker driftkostnaderna då färre fordon behövs i trafiken. Det är en utmärkt idé att både kommunen och regionen arbetar för det. Men för att uppnå dessa mål krävs inget kostnadskrävande BRT-projekt.

Utan det går utmärkt att skapa separata körfält för bussarna mellan Universitetet och Vivalla. Samt längs med Ekersvägen med mycket små medel. Allt som behövs är små punktinsatser till en kostnad som kan rymmas i kommunens vanliga budget för normalt gatuunderhåll. För den med lite fantasi är det inte svårare än så. Genom att välja den här metoden öppnar det också för liknande åtgärder på andra avsnitt i linjenätet.

Jag tror de flesta Örebroare kan ställa sig bakom den här idén. De som vill ha en snabb, effektiv och miljövänlig busstrafik får det. De som vill fortsätta köra bil kan göra det. Med fördelen att de slipper och trängas med bussar som ska in och ut ur nuvarande hållplatsfickor. Alla som tycker att kostnaderna för ett BRT-projekt är för höga. Får sin röst hör genom den här betydligt blygsammare satsningen. Men likväl en satsning som kommer ge samma resultat som politikerna vill uppnå med sina så kallade superbussar. Därför bör kommunen och regionen tänka om!

Mikael Karlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel