Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bråka rätt inför barnen

Undvik att skrika åt varandra när barnen är i närheten. Däremot kan det vara positivt att visa hur man är osams på ett respektfullt vis. Experterna tipsar om hur ni bråkar bättre – och mindre.

Annons

Ibland kanske det kan räcka med att morgondisken fortfarande står framme när man kommer hem från jobbet. Eller att partnern glömt att tvätta så att barnen knappt har några rena kläder. Och så är vardagstjafset i full gång. Ofta är det återkommande trätor som i sig inte behöver vara så allvarliga. Men om man fastnar i en ond spiral med ständiga gräl och gliringar kan man behöva göra något för klimatet i relationen – både för sin egen och för barnens skull.

Känner man att man håller på att koka över av ilska och inte längre kan hålla rösten i samtalston, ja då är det bättre att lägga locket på och ta tag i konflikten senare, när barnen inte är hemma eller har gått och lagt sig. Det anser Daniel Kraft, legitimerad psykolog som bloggar om barn och föräldraskap.

– Det är obehagligt för barn att se sina föräldrar bråka. Därför måste man öva sig på att lägga ilskan ifrån sig. Det är en ”kärleksfärdighet” att kunna gräva ner stridsyxan; en konflikt måste få ta tid. Men det krävs både vilja och disciplin för att klara det.

För ett barn i skolåldern kan bråken väcka oro för att föräldrarna ska skilja sig. Mindre barn blir istället rädda av att se föräldrarna väldigt arga. Därför är det viktigt att efteråt ta sig tid att förklara för både små och stora barn att man ibland blir osams, men att det går över. Det är också bra att visa att man har försonats.

– Träna på att be varandra om ursäkt – bjud på det inför barnen. Ofta vill vi ju att syskon ska säga förlåt till varandra när de har bråkat; det är något vi behöver tänka på att också göra själva, säger Marina Järvinen Katz, legitimerad psykolog som bland annat arbetar med par i terapi.

Just under småbarnsåren är det vanligt att många par bråkar oftare än annars. På företaget Psykologpartners där Marina Järvinen Katz arbetar, är majoriteten av alla som söker parterapi småbarnsföräldrar. Trötthet är förstås en faktor som tär men också känslan av att tiden aldrig räcker till.

– Många slits mellan det man måste göra på jobbet och viljan att vara en bra förälder. Parrelationen hamnar först på tredje, eller kanske fjärde plats i prioriteringen. Det är också vanligt att ha förväntningar på att partnern ska ställa upp mer när det gäller barnen, säger Marina Järvinen Katz.

I ett forum på Familjeliv där medlemmarna diskuterar vad grälen handlar om nämner många hushållsbestyren – vem som gör vad och hur mycket. En mamma beskriver sig och partnern som ”två tickande vulkaner”. Kärleken är inte borta, skriver hon, men konflikthögen har vuxit sig alldeles för stor.

– Ett sätt att minska bråken kan vara att försöka hitta tillbaka till generositeten som finns i början av en relation. Det skapar goda cirklar och gör det lättare att släppa gamla strider, säger Marina Järvinen Katz.

Ett annat tips är att inte ta upp det man retar sig på när man är irriterad. Eller som en av medlemmarna på Familjeliv har som regel – att undvika känsliga tider på dygnet, som morgonen, då både hon och partnern har lätt att bli på dåligt humör.

– Jag brukar rekommendera att man gör något kärleksfullt för partnern utan att ha någon förväntan på motprestation, som att ta disken eller köpa en blomma. Det gör inte bara partnern glad, det skickar också positiva signaler till den egna hjärnan, säger Daniel Kraft.

En anledning till att många vill bråka mindre handlar om önskan att vara en förebild och att ge barnen goda upplevelser av vad det innebär att leva i en relation. Samtidigt behöver det inte vara fel att bli osams om man blir det på ett konstruktivt sätt, menar både Marina Järvinen Katz och Daniel Kraft.

– Det kan vara en bra modellinlärning att visa barnen olika sätt att hantera en konflikt. Exempelvis kanske man kan säga att ”jag tror inte att vi kan lösa det här – jag måste lugna ner mig först”. Det handlar om att visa att man kan bli arga på varandra utan att det är så farligt, säger Marina Järvinen Katz.

Men när grälen blir alltför många är det svårare att få ut några positiva effekter av dem. Då kan man behöva hitta tillbaka till värmen i relationen genom att någon gång varje dag fånga en stund som inte går ut på att lösa problem.

– Det kan vara så enkelt som att vika tvätt och prata om dagen när barnen gått och lagt sig. Hellre att man ”checkar in” hos varandra en kvart om dagen, än att man satsar allt krut på ett par spa-dagar någon gång i halvåret, säger Marina Järvinen Katz.

Fem vanliga bråk bland småbarnsföräldrar

1.Hushållssysslorna

2.Ekonomin

3.Engagemanget i barnen och familjen

4.Jobbet och karriären

5.Egentid

10 tips – Så bråkar ni mindre

Förebygg bråk genom att hitta kravlös tid tillsammans i vardagen. Det kan räcka med 15 minuter om dagen, men se till att inte lägga tiden på att lösa problem.

Om du håller koll på dina basbehov som mat och sömn, så är risken mindre att du blir irriterad över småsaker.

Välj rätt tillfälle att ta upp saker som retar dig. Rätt tillfälle är inte när du redan är irriterad eller när ni just ska gå och lägga er.

Undvik anklagelser. Försök också att hålla dig på din planhalva – berätta om dina behov och önskemål, istället för att utgå från hur du tycker att din partner ska ändra sitt beteende.

Gör saker av kärlek. Om du ogillar att bädda sängen men vet att din partner tycker att det är viktigt – gör det till en kärlekshandling.

Visa intresse för varandra. Ha ögonkontakt när ni pratar.

Hitta överenskommelser om hur ni gör för att grälen inte ska eskalera. Som att du eller din partner tar en promenad när ni är på vippen att koka över.

Öva dig på att gräva ner stridsyxan. Även om du retar ihjäl dig på något kan det vara bra att försöka lägga det åt sidan.

Överraska din partner med något att göra något kärleksfullt, som att laga en extra god middag. Gör det utan baktanken att det är partnerns tur nästa gång

Visa dig sårbar. Svälj stoltheten och säg förlåt.

Mer läsning

Annons