Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Brändhs krönika: Marcus tog noll poäng – men är ändå en vinnare

Marcus Ericsson tog noll VM-poäng i år – men är ändå en vinnare. Han överlevde Sauberkampen mot stallkompisen Felipe Nasr.

Formel 1 är nog bland det svåraste man kan ge sig på, och inte helt lätt att förstå sig på alla gånger. Inte ens för de insatta.

Det är till exempel inte alltid den som tagit flest poäng som går segrande ur striden.

När Sauber presenterade Marcus Ericsson och Felipe Nasr som förarpar inför säsongen 2015 trodde jag ärligt talat att brasilianaren skulle bli nummer ett i teamet.

Nasr kallades för Brasiliens nye Ayrton Senna och han tog med sig en stor bunt med pengar från tunga sponsorn Banco do Brasil in i stallet. Dessutom hade Nasr visat i GP2, serien under F1, att han i sina bästa stunder är en riktigt vass förare.

Två säsonger senare kan vi konstatera att Nasr tagit fler poäng än Ericsson, totalt 29 mot nio för Ericsson.

Det var också Nasr som körde in stallets enda två poäng i år vilket i förlängningen innebär att Sauber får i runda slängar 330 miljoner mer i prispengar. Detta eftersom Sauber passerade Manor i kampen om att undvika sistaplatsen i konstruktörs-VM och blev tia istället för elva.

Ändå är det Marcus Ericsson som står där och viftar med ett förnyat kontrakt 2017 medan Nasrs tid hos Sauber av allt att döma är över. Banco do Brasil har bekräftat att man inte tänker förlänga sponsoravtalet efter årsskiftet, och utan pengar är man ingenting i den här branschen.

Medan Nasr var den starkare under 2015 har pendeln svängt i år. Frånsett Nasrs två VM-poäng har Ericsson varit den ledande föraren i teamet.

I F1 tävlar man i första hand mot sin stallkompis och när man summerar årets säsong har Ericsson varit före Nasr i tolv lopp medan Nasr varit den bättre i åtta race. Haveriet i Monaco, då Sauberförarna körde bort varandra, är inte inräknad. 12–8 till Marcus i inbördes möte alltså, ifjol var statistiken 11–8 i Nasrs favör.

Marcus vann även den inbördes kvalstatistiken med 13–8 efter att ställningen ett tag varit 7–7. Ytterligare ett bevis på Marcus starka höst.

Samtidigt går nollan i poängprotokollet inte att snacka bort. Noll poäng är noll poäng och ett år till med det klena resultatet håller givetvis inte.

Oavsett vem som blir Ericssons nye stallkompis – Pascal Wehrlein eller Esteban Gutierrez är hetaste tipsen – så måste Örebroföraren ta ett steg uppåt så att han kan utmana om poäng i varje race under 2017. Det är bara att hoppas att Sauber lyckas få till en konkurrenskraftig bil, något stallet fullständigt misslyckats med i år.

Det glunkas om att stallchefen Monisha Kaltenborn är på väg bort, att de nya ägarna vill ha någon med bättre ledaregenskaper, men sanningshalten i det vet jag ingenting om.

Nico Rosberg heter den nye världsmästaren och nånstans känns det skönt att han fick sätta superdivan Lewis Hamilton på plats. Barndomskamraterna, som körde i samma kartingteam redan 2000, har med åren blivit bittra fiender. De pratar ogärna med varandra och den psykologiska krigföringen är lika stor som kampen på banan. Men efter målgången i Abu Dhabi kom Hamilton fram till Rosberg och gav honom en liten kram, för även om de inte gillar varandra så respekterar de varandra som förare.

Rosberg är för övrigt själv inte världens roligaste. Det fick jag själv erfara på Monza 2014. Jag försökte få en kommentar om Marcus Ericsson, som då var nykomling i F1, när jag av en slump sprang på tysken i depån. Jag såg min chans och ställde min fråga flera gånger men Rosberg bevärdigade mig inte med en blick, behandlade mig som luft. Samtidigt som en Mercedesgubbe kom till undsättning och skrek "Nico gör ingen media nu". I F1-cirkusen får man minsann inte prata med vem som helst hur som helst, allra minst om man kommer från en sketen landsortstidning i Sverige.