Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bröllopsbevakningen blev ifrågasatt: ”Blir det för mycket att se ett framgångsrikt par som inte har blåa ögon och inte är blonda? ”

Artikel 124 av 126
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Annons

Förra veckan bevakade NA ett bröllop i Örebro. Krögaren och entreprenören David Kurt gifte sig i Mariakyrkan med Ismone Halef. Reportaget var stort uppslaget i NA med bild på förstasidan och två sidor inne i söndagstidningen. Bröllopet fick också stort utrymme på na.se. I samma stund som vi publicerade började frågor dyka upp varför vi valt att bevaka bröllopet. Mellan alla grattis på sociala medier blev vi ifrågasatta varför vi gett bröllopet så stor uppmärksamhet. Vi blev kallade för att vara skvallerpress och beskyllda för att reportaget skulle vara köpt. Men vi säljer inte nyheter. Däremot säljer vår säljavdelning reklam. Det är en helt annan sak.

Jag hade inte reagerat om det bara varit en person som hört av sig. Nu var det flera och tonen var ganska hård och föraktfull. Både i sociala medier och i mejl till mig och andra medarbetare på redaktionen. Vi reagerade väl allihop med viss förundran. Varför denna kraftfulla reaktion? ”Jag och många som jag talat med undrar hur det kom sig att stadens krögarkungs bröllop fick så stor plats i söndagens tidning? Det låg väl knappast i allmänhetens intresse”, skrev en läsare. ”Jättemärklig artikel. Är ett privat bröllop av allmänt intresse?”, skrev en annan.

Tack NA för att ni kan visa det fina som sker ganska ofta också.

Samtidigt var det många som tyckte tvärtom. Som grattade det nygifta paret och tyckte det var bra att vi bevakade bröllopet. ”Härligt med lite hyllande av kärlek mellan all misär, krig och skjutningar som man ser varenda dag. Tack NA för att ni kan visa det fina som sker ganska ofta också”. ”Jösses vad folk gnäller om artikeln. Klart det finns ett nyhetsvärde i att en av Örebros superentreprenörer tillika toppkrögare har gift sig”.

Alla får ha sin åsikt. Tycka om bröllop eller inte och ifrågasätta vad vi skriver. Men det som skilde den här kritiken mot allmänt negativt tyckande var just den råa föraktfulla tonen. På NA har vi skrivit om bröllop i alla tider på familjesidan. Nyligen skrev vi om att kommunalrådet Kenneth Nilsson gifte sig. Då fick vi inga reaktioner. Så att vi då och då skriver om att folk gifter sig är inget nytt. Kan kritiken bero på avundsjuka? Eller handlar det om smygrasism? Blir det för mycket att se ett framgångsrikt par som inte har blåa ögon och inte är blonda?

Vi är också noga med att spegla hela samhället. Att låta alla vara med i våra medier.

Artikeln om bröllopet blev den mest lästa förra veckan. Det kan vi se då all digital läsning registreras. Så nog fanns det ett allmänintresse att bevaka bröllopet. Vår uppgift som lokaltidning är att förmedla nyheter. Det är också att granska, avslöja och göra skillnad. Vi ska också spegla människors liv i lokalsamhället. Samtidigt har sociala medier gjort människors privatliv mer offentligt. Det har ändrat folks mediavanor och intresset kring privata vardagliga och festliga händelser ökar. Bröllop är en del av livet precis som begravningar. Ibland är det positivt, ibland negativt. Ingen orkar för mycket av något så därför jobbar vi efter att hitta en mix av positiva och negativa nyheter. Vi är också noga med att spegla hela samhället. Så som det ser ut. Att låta alla vara med i våra medier.