Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

BRT är dyrt, ineffektivt och onödigt!

Nyligen byggdes Rudbecksgatan om vid Almbyplan. Nu ska det hela rivas upp igen. Den ena handen vet inte vad den andra gör. Allt bidrar till onödiga kostnader. Ett hån mot verksamhet som behöver pengarna bättre. Det tär på folks tålamod med alla ombyggnader. Och spär på politikerföraktet ännu mer.

Nu är det dock klubbat och klart att BRT ska införas i Örebro. Men inte försent att riva upp beslutet. Det verkar finnas en övertro på dessa superbussar. Att allt ska bli så mycket bättre. Men för resenärerna kommer det bli sämre. Längre mellan hållplatserna. Längre restider, då dessa extra långa fordon får en lägre medelhastighet. De fåtal raksträckor man skulle kunna tjäna tid på, går förlorade i Brickebacken, City, Vivalla och Lundby. Utöver det kommer driftkostnaderna skjuta i höjden med dessa superbussar. Givetvis på bekostnad på det övriga linjenätet. Det kundunderlag man förväntar sig finns inte. Är det extra tryck på någon linje. Blir det billigare med ett nytt effektiviserat linjenät som fördelar resenärerna bättre.

Vanliga busskörfält skulle bara kosta en bråkdel mot BRT. Vilket också blir bättre för både bussarna som övrig trafik. Det krävs ett seriöst samlat grepp om kollektivtrafiken. Där det blir slut på den här miljonrullningen. I form av ogenomtänkta satsningar och skenande driftkostnader. Det är ett memo av åtgärder som måste till. Där finns det inte plats för felsatsningar!

Mikael Karlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel