Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

BRT är en alltför smalspårig satsning

Artikel 12 av 12
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Svar

Annons

... till Ullis Sandberg och Nina Höijer, NA 26 februari.

Sandberg och Höijer’s lösning på kollektivtrafikens utmaning är att två linjer med egna bussfiler och företräde i korsningar ska få fler att åka buss och färre åka bil. Många har i NA ifrågasatt deras enkla förklaringsmodell. Men Sandberg och Höijer fortsätter motivera BRT/superbussar med 20-30 procent resandeökning genom minskad restid mellan Vivalla/Mellringe-Centrum-Brickebacken.

Det krävs mycket för att uppnå dessa resultat. Förutom att bygga bussfiler (genom att ta bort bilfiler), öka turtäthet, låta bussarna ha fritt körfält i korsningar och rondeller och färre hållplatser så krävs det en rad andra åtgärder för att man ska kunna nå upp till tänkt resandeökning.

Uppräknat med index och tillkommande gatuinvesteringar så kan det landa upp mot en miljard.

De utredningar som utgör underlag för beslut om BRT visar att 20-30 procent resandeökning bara kan uppnås om man förutom att bygga om gator också sänker biljettpriserna med 25 procent, höjer parkeringsavgifterna, tillåter påstigning på bakre dörrarna, får smidigare biljettsystem, bättre information på BRT-bussar och hållplatser och ett fullt utbyggt system, alltså alla etapper, vilket i 2015 års utredning beräknades till 570-730 miljoner kr. Uppräknat med index och tillkommande gatuinvesteringar så kan det landa upp mot en miljard.

BRT-bussarna måste ha fria körfält för att inte tvingas vänta på andra bussar på hållplatserna så övriga bussar måste köra i bilfiler där köerna blir längre. Hur cyklister och gående ska kunna korsa stråken där bussarna åker fort, har företräde vid trafiksignalerna och kommer väldigt ofta, återstår att lösa, liksom mycket annat när det gäller korsande trafik.

Är två snabbfält för bussar enda sättet att lösa utmaningen med att få fler att cykla, gå och åka buss? Eller finns det andra möjligheter som inte innebär att övrig kollektivtrafik kommunen och länet får stå tillbaka?

Om Sandberg och Höijer har någon mer hållbar argumentation till stöd för sin smalspåriga inriktning på BRT-system så ser jag fram mot att få ta del av den. Fram till dess ser jag bara att BRT är en katastrofal satsning som kommer kosta örebroarna stora pengar. Att hantera skattebetalarnas pengar på detta sätt är inte seriöst. Läs på, gör om och gör rätt!

Hannah Ljung

Trafikupproret i Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel