Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

BRT är rätt väg för Örebro

Artikel 8 av 12
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Annons

Replik

I NA den 7 februari återfinns en insändare om Örebro kommun och regionens satsning på BRT från Hannah Ljung. Vi som är ansvariga vill ta tillfället att besvara Ljungs text. Många av de utmaningar som både regionen och kommunen har framför sig beskrivs av Ljung. Kollektivtrafiken är otroligt viktig för vår kommun och för hela vårt län. För att vi ska klara de behov som finns från resenärerna så krävs det utveckling samtidigt som vi måste vara smarta med de resurser vi har.

Det görs redan många resor med de vanliga bussarna i Örebro. Att åka buss är effektivt, då många människor som åker samma sträcka delar fordon. Förutom att det finns stora miljövinster i att fler åker samma fordon finns det också stora vinster i trafikutrymmet. En buss tar betydligt mindre plats på gatan, än om tjugo personer på bussen väljer att åka bil istället. Ska fler välja bussen framför bil måste det gå snabbare och smidigare att ta sig dit du vill med buss än med bil. På de mest trafikerade busstråken inne i Örebro tar det i dag dubbelt så lång att åka buss än bil.

Att med samma chaufför och buss kunna öka trafiken utan ökade lönekostnader är smart, men också nödvändigt om man ska prioritera våra gemensamma skattemedel nu och framåt på ett bra sätt.

I BRT ingår bland annat egna körfält, det minskar restiden med 20-30 procent. Utöver att det innebär att buss blir ett mer attraktivt färdmedel så innebär det också en ren produktionsökning. Samma buss och samma busschaufför kan köra flera turer under sitt arbetspass och kan på det sättet förflytta fler personer utan större ökade kostnader. I dag är redan många bussturer överfulla, och att bara sätta in fler bussar med lång restid är en dyr insats. Att med samma chaufför och buss kunna öka trafiken utan ökade lönekostnader är smart, men också nödvändigt om man ska prioritera våra gemensamma skattemedel nu och framåt på ett bra sätt.

Den första etappen kräver anpassningar i bland annat gata som kommer att kosta Örebro kommun 180-250 miljoner i investering, fördelat över en genomförandetid på cirka 5 år. Hälften av kostnaden får vi i statliga medel. Investeringen på de återstående 90-125 miljonerna ska finansieras via programnämnd samhällsbyggnads årliga investeringspott. Det är genom BRT som vi kan möta de utmaningar som också skribenten tar upp på bästa sätt, både ekonomiskt och för resenärerna.

Med bättre och snabbare kollektivtrafik som liknar spårvagn kommer fler välja att resa så, det innebär också att det frigör utrymme för de som av olika skäl behöver genomföra sin resa med bil. Det är genom BRT som vi kan säkra snabbare kollektivtrafik vilket är den enskilt största faktorn för att fler ska välja kollektivt resande.

Ullis Sandberg

Socialdemokraterna, kommunalråd med ansvar församhällsbyggnad, Örebro kommun

Nina Höijer

Socialdemokraterna, regionråd samt ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Region Örebro län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel