Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

BRT-bussar – ett ologiskt feltänk

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Replik

Jag har läst alla utredningar vad gäller BRT, ställt många frågor till politiker både i möten och via mejl och skrivit insändare och debattartiklar. När jag analyserar svaren på mina frågor, som sällan kopplas till mina frågeställningar, och läser tjänstemäns debattartikel i Nerikes Allehanda den 23 april, gör jag följande analys:

Att satsa för framtiden och dessutom tillräckligt stort är naturligtvis klokt. Ofta lyckas man med detta. När det gäller BRT-bussar handlar det emellertid om ett stort feltänk som är totalt ologiskt.

Man vill jämna ut den så kallade restidskvoten med BRT-bussar och tror därmed att man löser problemet med bilköer, miljö och hållbarhet. Totalt ologiskt, eftersom antalet bilar, inklusive elbilar och nya bränslebilar, vars motorer och bränslen kommer skapa obefintliga utsläpp, hur som helst hela tiden kommer att öka i antal. Och detta oavsett vilka kvoter och relativa tal de kommer att utgöra i förhållande till kollektivt åkande. Självklart är det enda logiska då att i första hand och på alla sätt underlätta för en smidig biltrafik, i stället för att skapa långa bilköer, krypkörande och stillastående biltrafik via enfiliga bilgator.

Undersökningar och erfarenhet visar att det är ett fåtal bilresenärer som är beredda att använda bussen ...

Det hjälper inte om man prioriterar för bussar, cyklar och gående. Människor behöver sina bilar till, i och från sina arbeten som oftast ligger långt ifrån busslinjer, för att skjutsa barn till skolor och aktiviteter, för egna aktiviteter och för att handla efter jobbet. Man behöver dessutom bilen för en rad ytterligare behov. Ytterst få kommer välja bort bilen för att ta en buss för detta! Och bilarna blir fler hur som helst! Undersökningar och erfarenhet visar att det är ett fåtal bilresenärer som är beredda att använda bussen och att det hur som helst inte kompenserar den ökande biltrafiken vi hela tiden har.

Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi med inriktning mot transporter vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, menar att bättre kollektivtrafik lockar cyklister, inte bilister. Hon säger också att BRT-projekt kan passa i städer som är betydligt större än Örebro.

Med vad statens expert uttrycker är många politiker och tjänstemän i Örebro uppenbarligen inte intresserade utav. De är helt upptagna av sina egna ologiska tankar och förhoppningar som vanliga väljare, utan att kalla sig experter, inser är ett stort feltänk.

Göran Wickström

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel