Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

BRT ger mer plats och kortare restid

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Svar

... till Mycket missnöjd pensionär i NA 6 maj.

Tack för att du gör din röst hörd. Det är viktigt med rätt och korrekt information.

På webbplatsen snabbussar.regionorebrolan.se har vi samlat mer information om BRT-systemet. Här beskriver vi vad BRT är, vad som är syftet med att införa ett nytt kollektivtrafiksystem och hur införandet av systemet ska gå till.

Men förutom att införa BRT, behöver även stadslinjenätet förbättras. Detta eftersom stadstrafiken i Örebro är en av Sveriges långsammaste.

Förslaget till nytt stadslinjenät är just nu ute på remiss. Förslaget som arbetats fram ska bättre matcha Örebro stads förutsättningar, ta höjd för framtidens utveckling samt tillmötesgå resenärernas behov. Det karakteriseras av enkelhet, få linjer med högt utbud och rakare, snabbare linjedragning. Det omfattas av sju linjer, varav två linjer klassas som BRT -linjer, tre som stomlinjer och två som stadslinjer. Samtliga linjer har resecentrum som den centrala bytespunkten.

Målet är att göra kollektivtrafiken attraktiv genom att införa BRT i de stråk där det bor flest invånare och där det är flest kollektivtrafikresenärer. Stadstrafiken ska givetvis bestå och utvecklas. Den är lika viktig som BRT. BRT trafikerar pulsådern genom staden och kompletteras med övrig stadstrafik som knyter an till BRT för att täcka de andra bostadsområdena i staden. Det nya linjenätet bedöms lösa befintliga kapacitetsproblem med mindre trängsel ombord på bussarna. Detta ska tillsammans leda till att bussresenärer kommer få en mer attraktiv kollektivtrafik med bland annat förbättrade restider.

Du ska inte behöva flytta från Örebro på grund av massnedläggning av hållplatser. Tvärtom, vi inför BRT för att ha en bra framkomlighet för alla färdsätt i framtiden och att inga ska flytta från Örebro på grund av att man inte kommer fram i staden.

Läs gärna mer på snabbussar.regionorebrolan.se

Jan Berglöf

projektledare Region Örebro län

Henrik Emilsson

projektledare Örebro kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel