Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bussar och cyklar måste få ta mer plats i Örebro

Miljöpartiet i Örebro presenterar förslag på en ny trafikpolitik i Örebro, där det måste bli enklare att kunna välja bort bilresor

Bilarna tar för mycket plats och det krävs politiska prioritering som gör det lättare att välja bussen, cykeln eller att gå. Det menar Miljöpartiet.

– Ett stort problem är att människor upplever att de inte har något annat val än att ta bilen. Vi vill gärna ge människor valmöjligheter att färdas på ett annat sätt, säger Niclas Persson.

– Jag tror att många åker bil därför att man inte upplever kollektivtrafiken som ett alternativ därför att det går för långsamt och är ineffektivt, säger Sara Richert.

Hur får man bussarna att gå fortare?

– Bussarna är hindrade av fler olika saker, men en sak som faktisk hindrar dem ganska mycket är biltrafiken. Det hänger ihop allting, säger Sara Richert.

Örebro är en stad som växer. Fler och fler människor behöver vara i centrum. Båda menar att det pågår en kamp om utrymmet.

– Vi ser en kamp om utrymmet som är väldigt ojämn. Bilister har väldigt starka röster medan de som cyklar, tar bussen eller går inte är lika delaktiga i debatten, säger Niclas Persson.

De tror inte att det är bra om alla bussar går över Järntorget, utan vill att linjerna fördelas över city. Man föreslår också att stombussar, som har en hög turtäthet och stor passagerarkapacitet, införs.

– Om det går en stombussfil från Vivalla till universitet via Hertig Karls Allé är det första steget för att sedan elektrifiera för trådbussar, och vidare att lägga räls för spårvagnar, säger Niclas Persson.

Man vill även se fler parkeringsgarage istället för de parkeringarna som är i marknivå. Ett annat förslag är en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timman i centrala Örebro,

–Ju högre hastighet en bil har desto större plats tar den. I lägre hastigheter tar man upp mindre yta. Då blir framkomligheten bättre och trafiksäkerheten ökar, säger Niclas Persson.

Vad kostar det här?

– Flera av åtgärderna medför inga stora kostnader. Vi har en cykelsatsning och tredubblar stödet till cykelvägar och huvudcykelstråk och satsar på cykelparkeringar. Det handlar om några tiotals miljoner, men med den investeringsbudget som kommunen har är det inte mycket, säger Niclas Persson.

Vad är den viktigaste åtgärden?

– Framför allt att förbättra framkomligheten för cyklister. Utrymmet måste fördelas om. Örebro växer och ska vi ha en hållbar trafiksituation om tio år måste man agera nu, säger Niclas Persson.