Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bussarna lockar inte!

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Det är bra att liberalerna säger nej till BRT-projektet. Eftersom det inte är rimligt att satsa över 500 miljoner kr, då man kan få en liknande lösning för 10-25 procent av den summan. Ett tredje alternativ är att låta körfälten vara ifred. Busstrafiken kan effektiviseras genom andra åtgärder. Men det räcker inte för att få fler att vilja använda sig av kollektivtrafiken.

En majoritet av invånarna vill inte åka buss. Krångligt biljettsystem. Långa avstånd till/från hållplatser. Fel sträckningar och tider. Otryggheten likaså. Som risken att hamna ”utanför” om man åker buss. För att vända denna trend krävs en rad insatser. Linjenät som motsvarar dagens krav. Möjlighet till tvärpendling. Bussar som når City. Biljettsystem som tilltalar ovana resenärer. Och mycket annat. Men vem har viljan att genomföra det?

För övrigt ger jag inte ett smack för argumenten för BRT. Klarar städer som Melbourne och Zürich att köra sina spårvagnar och trådbussar blandat med övrig trafik. Liksom flertalet städer runt om i världen. Då klarar ankdammen Örebro sin framtida trafiksituation. Dock är inte heller stadsplaneringen den bästa. De planer som finns kommer fördyra busstrafiken. Och öka bilåkandet på redan belastade gator. Örebro har förmånen att ha en outnyttjad infrastruktur. Den skulle kunna bidra till en attraktivare stad med minskad biltrafik. Men det är en annan historia. Detta får bli mitt sista ord om BRT. Kan bara säga att det är en olycklig satsning!

Mikael Karlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel