Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Cheferna säger: Ligg  lågt och kör bussen"

Allt fler vägrar att betala på bussen. Det kunde vi berätta i går. Nu vill en busschaufför ge sin syn på saken.
– Våra chefer säger åt oss att ligga lågt och bara köra. Vi har fått höra att ingen tackar oss om vi står på oss, säger han.

Annons

– Mellancheferna går på chaufförerna att så långt som möjligt inte ringa väktare. Orsaken till det här ska vara kostnaden för vakterna. Om vi blir hotade ska vi ringa men inte om folk bara går på utan att betala. Då ska vi bara skita i problemet och köra bussen, berättar busschauffören som vill vara anonym.

Men det låter som att ge upp och låta folk åka med gratis?– Ja, men det är den uppmaning vi får. Driftledarna har sagt att när det är mycket folk vissa kvällar ska vi bara öppna dörrarna och låta folk gå på. Man vill undvika bråk. Men det här gör ju att folk tappar respekten för vårt yrke. Buset får göra precis som de vill.

Tex Kihlström, som är trafikchef på Nobina, menar att kostnaden inte ska spela någon roll om man ska skicka efter väktare eller inte.

– Men samtidigt ska man inte skicka efter väktare varje gång någon inte betalar. Väktare ska man skicka när man känner av hot.

Varför kan man inte skicka efter väktare när någon bara vägra att betala trots att de inte hotar busschauffören?– Då skulle väktarna få åka runt hela tiden. Det är klart vi måste vara sparsam med deras arbetsinsats.

Är det Nobina som betalar för väktarna?– Ja, det är ju en kostnad varje gång och den får vi ta.

Men då kanske kostnaden spelar in i alla fall?– Det är inget som jag från min sida har gått ut med.

Tex Kihlström menar att det inte är en lätt fråga att lösa. Om busschauffören tar för mycket strid om biljetten och stoppar bussen blir de andra passagerarna lidande. Samtidigt sjunker moralen och viljan att betala.

– Det här är jättesvårt, säger han och efterlyser fler kontrollanter på bussarna.

– Vi kommer att ta upp det här med Länstrafiken för en stor diskussion i höst.