Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

City förvandlas från handelsplats till mötesplats

Annons

Vi hänger fortfarande kvar vid tanken att centrumhandeln ska få en renässans men gör bäst i att tänka om. Våra stadskärnor kommer i framtiden att behöva ta rollen som attraktiva mötesplatser. Samverkan är nyckelordet, men mellan vilka aktörer?

På Kultursidorna i NA den 18 augusti kunde vi läsa om hur handeln i våra stadskärnor sannolikt ser ut inom en snar framtid. Show rooms, pop up-butiker och ytor som delas mellan verksamheter. Artikeln var en pricksäker trendspaning mot hur handeln kommer att utvecklas i centrum i konkurrens med externa handelsplatser och e-handeln.

Fastighetsägare kommer att behöva hitta lösningar och förnya sin affärsidé.

En förutsättning för att skapa den stadskärna vi vill ha är att det offentliga och näringslivet verkar tillsammans. Genom att erbjuda människor miljöer som upplevs som trygga och tillgängliga med efterfrågade bostäder och arbetsplatser spelar det mindre roll att vårt köpbeteende har ändrats för alltid.

Fastighetsägare kommer att behöva hitta lösningar och förnya sin affärsidé. Sannolikt innebär det större risker när hyresavtal skrivs. Handlare behöver vässa sin kunskap om produkter och höja servicegraden väsentligt. Genom att kombinera den fysiska butiken med ett e-handelsalternativ ökar kundernas intresse för vad butiken säljer. Kommunen behöver öka sina kunskaper om och förståelse för drivkrafterna bakom näringslivssatsningar.

Stadskärnan har utvecklats enormt sista tioårsperioden

Örebro tillhör en av landets starkaste handelskommuner, utanför storstadsregionerna och bortsett från gränshandelskommuner. Stadskärnan har utvecklats enormt sista tioårsperioden. När sällanköpshandeln, liksom i de allra flesta stadskärnor tappat i omsättning, har hotell- och restaurangnäringen blomstrat. Precis som i artikeln i NA den 18 augusti påpekar vill människor ha ett brett utbud av nöjen och service, vilket är precis vad örebroarna fått.

Örebrobostäder har tillsammans med privata hyresvärdar och bostadsutvecklare gjort att Örebro ligger i topp av landets kommuner vad gäller bostadsproduktion. Detta skapar förutsättningar för att växa med netto omkring 2 000 personer årligen. Universitetet fortsätter att utvecklas vilket ytterligare ökar kommunens attraktivitet.

Framtiden kommer att ge oss fler pop up-butiker och show rooms.

En vanlig missuppfattning i kölvattnet av skriverier om centrumhandelns död är att detaljhandelns totala omsättning i stadskärnan sjunker.

Organisationen Fastighetsägarna har under ett decennium kartlagt utvecklingen inom olika segment och vi ser att omsättningen sammantaget ökar. Givetvis är det tråkigt att vårt förändrade köpbeteende drabbar enskilda branscher och butiker hårdare än andra, men vi kommer att få vänja oss.

Framtiden kommer att ge oss fler pop up-butiker och show rooms. Nya butiker ersätter gamla i snabbare takt. Kommuner vars stadskärna förvandlas från en klassisk handelsplats till en attraktiv mötesplats där människor vill vistas, bo och verka blir vinnare. Örebros stadskärna har alla förutsättningar för att bli en sådan mötesplats. Utan samverkan blir det däremot svårt.

Andreas Sjöberg

vd Fastighetsägarna MittNord

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons