Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Corona slår sönder handeln i centrum: ”Det är en slakt inför öppen ridå och alltihop är så tragiskt”

 
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Det har varit en dyster vecka för många företagare. Besked om stora konkurser och företagsrekonstruktioner har avlöst varandra. När jag går genom Örebro en sen eftermiddag möts jag av ett och annat tomt skyltfönster. Några butiker har redan stängt. Andra är på väg att slå igen. För gott. Det är en slakt inför öppen ridå och alltihop är så tragiskt. Vad blir kvar när coronakrisen är över? Kommer centrumbilden att förändras för alltid?

Besöksnäringen, hotell, restauranger och nöjesarrangörer, fick ta den första smällen i corona-krisen. Nu är det detaljhandelns tur. Regeringen öser ut stödpengar och krispaket men för många företagare är det redan försent. Kunderna har försvunnit i takt med att folkhälsomyndigheten infört tuffare restriktioner. Detaljhandeln hade det jobbigt redan innan coronakrisen. Handel med postorder via nätet har knaprat marknadsandelar i de flesta branscher. Därför kom nedstängningen av samhället olägligt. Det spär på en redan ansträngd ekonomi för många företagare.

Frågan är om vi som bor i städerna verkligen vill utarma våra köpcentrum och stadskärnor.

I veckan kom nyheten att sportkedjan Intersport begärt företagsrekonstruktion. I torsdags meddelades att MQ går i konkurs. De två MQ-butikerna i Örebro stängdes omedelbart. Tidigare har Dea Axelsson, Brothers, Flash, Joy och Polarn & Pyret gått i konkurs eller begärts i rekonstruktion. Frågan är vilka som orkar hålla ut tills krisen är över. Och vilka kan komma tillbaka och ha en chans att konkurrera med de stora e-handelsjättarna? Svensk Handel presenterade nyligen en enkät bland handlare som visar att tre av tio butiker inte räknar med att finnas kvar inom två månader.

Allting förändras i ett samhälle. Digitaliseringen har fått människor att handla på via nätet som aldrig förr. Corona har fått folk att stanna hemma och hålla hårt i kreditkortet. Frågan är om vi som bor i städerna verkligen vill utarma våra köpcentrum och stadskärnor. Hur kul blir det när det bara finns caféer, gym, loppisar, spelhallar, frisörer och nagelsalonger kvar i centrum. Det här är också viktiga verksamheter men de bygger inte ett centrum.

Krisen kan också ge bränsle till det genuina, småskaliga och unika i handeln.

Citykärnor och köpcentrum betyder mycket i ett samhälle. I alla tider har det behövts samlingsplatser där invånare kan mötas för att få information, fira framgångar tillsammans men också för att visa sitt deltagande i svåra stunder. Det som nu händer är att många centrum i Sverige utarmas och därmed på sikt försvagas som samlingspunkter för människor. Det kan få långtgående konsekvenser för hur vi möts och för samhörighetskänslan i en stad.

Samtidigt finns det en stark rörelse som värnar den lokala handeln och som vill ha ett levande centrum. På sociala medier uppmanas människor att handla lokalt istället för via postorder från företag i till exempel Kina. Krisen kan också ge bränsle till det genuina, småskaliga och unika i handeln. Kanske värnar vi extra om det lokalproducerade framöver. Att det verkligen finns företag som producerar livsmedel och andra varor på nära håll och som finns där när nästa kris kommer.