Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför kör Marcus och Nasr med olika däck

På tisdagen offentliggjordes formel 1-stallens däckval inför säsongspremiären i Australien nästa helg. För NA avslöjar Marcus Ericsson varför han och teamkompisen Felipe Nasr kommer med olika uppsättningar.

Annons

En av flera nyheter i formel 1-reglementet inför årets säsong är att teamen och förarna erbjuds större valfrihet kring däcken.

Bland annat har teamen nu tre, i stället för som tidigare två, olika gummiblandningar – med olika egenskaper vad gäller hårdhet grepp och hållbarhet – att välja mellan per helg. Varje förare kan dessutom, inom vissa givna ramar, välja fördelningen av de tre olika blandningarna över de 13 uppsättningar däck som ska användas varje helg. Allt för att ge möjlighet till olika typer av strategier och upplägg, både vad gäller disposition mellan träningar, kval och race och under själva racen, där teamen måste använda minst två av däckstyperna (dessutom finns en rad snåriga regler om och när under helgen olika däck får och måste användas).

– Det ser jag som en positiv ändring. Jag tror att det kan göra att det blir lite omskiftningar. Vi i de mindre teamen kan ta lite större risker, man kan chansa på att slänga på ett mjukare däck och hoppas att det fungerar. Så kanske det inte funkar eller också funkar det skitbra. Jag tror att det kan vara ett moment som tillför något till showen, säger svenske formel 1-föraren Marcus Ericsson till NA.

Team måste välja däckuppsättningar 14 veckor i förväg före racen utanför Europa, och åtta veckor före racen i Europa, vilket gjorde att teamen var tvungna att bestämma sina 13 uppsättningar för premiären i Australien nästa helg redan den 17 december i fjol.

Men först för två dagar sedan, i tisdags, blev det officiellt vilka däck teamen valt, och först då fick de själva veta hur de andra stallen satsat.

Bortsett från det långsammaste teamet, Manor, har alla 20 förarna på griden valt ett eller två set mediumdäck, fyra, fem eller sex uppsättningar mjuka däck och sex eller sju omgångar supermjuka däck.

– Man såg direkt att det var rätt så stor skillnad mellan olika team, hur mycket av olika däcksblandningar de valt. Jag tror att det kan finnas tillfällen där det här gynnar de lite långsammare teamen, att vi kan komma undan att köra med ett lite mjukare däck än toppteamen kör, och på så sätt kanske vi kan tjäna på det, säger Ericsson.

Åtta av elva stall har valt identiska uppsättningar däck åt båda förarna – men Sauber skiljer ut sig genom att Ericsson kommer ha ett set mediumdäck, sex set mjuka och sex set supermjuka med teamkompisen Felipe Nasr får två uppsättningar medium, fem mjuka och sex supermjuka set till sitt förfogande under premiärhelgen.

Men Marcus menar att det mer handlar om att kunna testa maximalt på fredagen än olika strategier i söndagens race.

– Att vi har olika uppsättningar är mer för teamet, för att få ut mer information. Det är mer för teamet, att få mer information. Ofta kör man olika testprogram under fredagen för att lära sig så mycket som möjligt som team, och där kan det vara smart om exempelvis Nasr som nu har ett steg hårdare däck, ett set mer med mediumdäck än mig, så kanske han kan köra två lite längre stintar medan jag kör ett annat program. Det är inte så mycket tänkt för själva prestationsköringen utan mer för testprogrammet, förklarar Ericsson som också erkänner att han själv inte varit inblandad i valet.

– Om jag ska vara ärlig var det teamet bestämde hur det skulle bli de första tre racen eftersom alla beslut var tvungna att vara inne före jul. Det var svårt för mig att säga något så långt före premiären, och vi har ju däcksingenjörer som är specialister just på däck och analyser av däck, så de tog besluten. Men nu, inför de kommande racen, kommer vi förare att vara med mer i diskussionen.

Nytt för året är också ett femte torrvädersdäck, en ännu mjukar gummiblandning än den supermjuka, som går under benämningen ”ultramjuk”.

– Det är några som redan provat dem på testerna, men vi gjorde inte det. Det är ett steg mjukare än de supermjuka och jag tror att det kan vara bra på stadsbanorna. Det gör inget med lite extra grepp, det är bara roligt, säger Ericsson.

Däremot är Kumlasonen inte lika road av att radiotrafiken mellan förarna och teampersonalen begränsats ännu mer inför årets säsong. Framför allt ifrågasätter han de nya, hårdare reglernas tänkta effekt på underhållningsvärdet.

– Det kommer att göra att det blir lite mer inne i hjärnkontoret än förra året, som om inte det var tillräckligt (skratt). Om jag ska vara ärlig har jag svårt att se hur mycket det kommer att förbättra showen. Klart att det blir lite mer för oss förare att hålla koll på, lite mer att plugga in i huvudet så man kommer ihåg alla moment, för man får inte så mycket hjälp från depån längre, säger Ericsson och fortsätter:

– Klart att det ökar risken att folk gör misstag, men jag vet inte hur kul det kommer var för publiken att se att någon tvingas bryta för att den har glömt att ändra på en switch på ratten. Jag vet inte om det adderar till showen.

Mycket mer formel 1-läsning i torsdagens NA-papperstidningen, som går att köpa som e-tidning nedan: ** Marcus Ericsson om Örebro race day: "Jag hoppas folk inser vilken unik möjlighet det här är och att det blir minst lika mycket publik som förra gången."

** Eje Elgh tippar Marcus som VM-tia i år: "Om grejerna fungerar som vi hoppas finns det ingen anledning att vara blygsam."

** Marcus Ericsson kritisk mot nya kvalsystemet: ”Risk att alla förare sitter kvar i depån.”

** Sauber betalade personalen februarilönen i går – teamchefen Monisha Kaltenborn vill ändå inte kommentera: "Men visst är det tufft."