Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: ”Fullt av felaktigheter om elbilar”

Svar

Debattartikel om att dieselbilar skulle vara mijövänligare än elbilar, NA 29 augusti, var full av felaktigheter.

Här kommer fakta i stället för gammal data som inte stämmer:

Fel 1. Koldioxidutsläppen i Sverige är försumbart.

Det rätta är att Sverige må ha ett bra värde men inte svenskarna. Svenskarna förbrukar så som vi skulle ha fem jordglober. Det vi gör är att låta andra länder tillverka det vi behöver med en massa utsläpp pga detta. Ett fotavtryck visar hur ett lands invånare sköter sig och vi svenskar är bland de 15 värsta i världen.

https://www.wwf.se/klimat/ekologiska-fotavtryck/sa-beraknar-man/

Fel 2. Att det inte finns några platser att ladda.

Det finns en massa platser att ladda på i landet, till och med Tesla har ett heltäckande nät med att ladda deras bilar. Förutom detta så byggs laddnätet upp med stormsteg.

Det finns redan i dag över 10000 laddställen enbart i Sverige.

Detta är en biltillverkare ställen: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?bounds=68.59443119782847%2C29.937843350831248%2C55.89062334542435%2C7.43784335083125&zoom=6&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination%20charger

Fel 3. Tillverkningen av batteriet kostar minst 20 000 dieselbil.

Denna skröna bygger på en gammal artikel från svenska IVL från 2017 som för länge sedan är tillbakadragen av dom själva och de har gett ut en ny utgåva (som inga miljöförnekare orka läsa)

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2019-11-28-ny-rapport-om-elbilsbatteriers-klimatpaverkan.html

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180213/ny-rapport-visar-elbilen-kor-snabbt-in-smutsiga-batterier-bensin-och-dieselbilarna-kan-inte-konkurrera/

Fel 4. Batteribyte efter 7000 mil.

Batterier i elbilar kommer till 98 procent av fallen överleva bilen och därefter användas till batteripack i hemmen.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nissan-batterierna-klarar-sig-langre-bilen

Fel 5. Elbilen är osäljbar utan rabatten.

Elbilen är väldigt lättsåld även utan rabatt för de som öppnar upp sina ögon och slänger felaktiga fördomar som bland annat de som skrev inlägget har. Elbilen har betydligt mindre kostnader typ service och diverse lagningar på grund av väldigt få rörliga delar i den som kan gå sönder.

https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-billigare-blir-underhallet-pa-elbilarna-6952193

Fel 6. EU dödar sin egen bilindustri

EU dödar ingen bilindustri, utan EU följer Parisavtalet som gör att fossilbilar skall bort. EU:s bilindustri dödar dock sig själva medan att hela tiden medvetet fuska med sina utsläpp med höga böter som följd. Bilvärlden även EU:s ställer om sig mot elbilar men de har börjat lite sent på grund av (Fel 5) att de tjänar enorma pengar att sälja en bil som sedan hela tiden måste servas och byta ut förslitningsdelar.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-erkanner-sig-skyldiga-far-miljardboter/

Fel 7. Elbilar väger 20 procent mer än fossilare och sliter därmed mer på vägarna.

Detta kommer ofta från den döende fossilindustrin att elbilar är mycket tyngre, men kollar man in noga och jämför typ en Tesla S med en likvärdig stor bil BMW 530 så väger de exakt detsamma, lägg därtill att batteritekniken utvecklas varje år och blir lättare och mer kraft.

https://www.miljofordon.se/bilar/elbil-och-laddhybrid/

Fel 8. Att skadan av att ta fram material till batterier bland annat Kobolt.

Det finns inga barn i världen som gräver fram kobolt till elbilar, däremot finns det en väldigt liten skara barn i Kongo som gräver efter nickel och koppar och kobolten oftast en biprodukt av detta. Dessa stackars barn, deras föräldrar och även deras höll på med detta långt innan den moderna elbilen ens var uppfunnen. De plockade dessa metaller på grund av att få pengar som de annat fick från den smutsiga oljeindustrin som behöver en massa kobolt för att förädla oljan till drivmedel.

Dessutom så köper Tesla detta från Kanada och andra EU-märken gör detsamma. Tillverkarna spårar elbilarnas kobolt med blockkedjeteknik se länk.

Det som bör uppmärksammas att nog oljeindustrin ligger bakom dessa smutskastningar.

https://www.nyteknik.se/fordon/tillverkarna-sparar-elbilarnas-kobolt-med-blockkedjeteknik-6956624

https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-material/kobolt/

Fel 9. Prognosen om att elbilarnas endast har 15 procent andelar 2030.

När väl brytpunkten kommer så kommer detta gå betydligt snabbare än detta, se bara på Norge där fossilbilar endast har 14 procent av nybilsmarknaden och rena elbilar ligger över 50 procent. När väl tippning point kommit så kommer ingen vilja ha fossilare längre.

https://www.nyteknik.se/fordon/full-laddning-pa-norges-elbilsmarknad-6953945

Fel 10. Inom överskådlig tid kommer kol, olja och gas vara dominerande.

Kolkraften och oljan är utdöende på grund av kostnader för att tillverka ren el minskar en massa varje år så sol och vind håller just nu på att sätta kniven i kol och olja.

https://webb-tv.nu/fossilbranschens-sista-strid-svt-play/

https://www.nyteknik.se/energi/sol-och-vindkraft-knappar-in-pa-kolkraft-6999344

Fel 11. Räckvidden på elbilar sjunker med upp till 41 procent vid kyla.

Dessa tester är väldigt snett gjorda och alla som vet hur man kör elbilar när det är vinter vet att det ej är så utan att sträckorna minskas betydligt mindre, gör som fossilare och förvärm batteriet istället för motorn.

Lägg därtill en massa saker som aldrig kommer upp med fossilbilar:

Krig och oroligheter på grund av oljan.

All miljöförstöring vid borrning med utsläpp som dödar människor och framförallt barn.

Barn som får sätta livet till på grund av att de letar kobolt till att rena oljan.

Transporter av oljan till länder med många förlisningar av fartyg.

Förädling av oljan till bensin och diesel kostar en massa energi (cirka 7 dl för att tillverka en liter bensin), detta räknas ej med i CO2 utsläppen.

Sedan skall oljan fraktas igen med utsläpp som följd att båtar och tankbilar brinner upp.

Sedan skall den lagras med chans till ännu mera utsläpp.

Därefter måste man köra till mackar och köpa bensinen med chans till ännu mera utsläpp vid typ olyckor.

Lägg därtill att över 500 000 dör i Europa varje år på grund av utsläpp från bland annat bilarna i deras närmiljö

Johan Fröstberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel