Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför får väktarna göra id-kontrollerna

Annons
Avskaffad asylrätt. Id-kontrollerna innebär att asylrätten avskaffas, skriver Frida Johansson Metso. På bilden: Polis övervakar kön av ankommande flyktingar i vid Hyllie station utanför Malmö. Arkivfoto: Johan Nilsson/TT

Indignation och oro nådde Studio Etts lyssnare när Kommunals Johan Ingelskog beskrev de dilemman hans medlemmar hamnar i efter riksdagsbeslutet om id-kontroller. Vad ska en ensam busschaufför på en enslig hållplats i Danmark göra, när hen möter en flyktingfamilj – vad händer och vems ansvar är det om föraren lämnar dem kvar?

Ingelskogs oro belyste ett av en växande skara problem kring id-kontrollerna. Vem är det som fysiskt håller Sveriges gräns i Danmark? Vilka måste använda sin egen röst för att uttala riksdagens önskan att avskaffa asylrätten? Vem gör bedömningen av en utländsk id-handlings giltighet – som på Migrationsverket kräver månader och expertkompetens? Hur känns det för förare att säga att Sverige är fullt, stänga dörren, blinka ut i trafiken och lämna familjer åt sitt öde på mörka danska skogsvägar? Bakom Ingelskogs ord tonade en bild av modiga och oroade anställda på transportföretag fram, en yrkeskår som ofta visat civilkurage genom att exempelvis vägra köra bussar, vägra låna sig som verktyg, till tvångsavvisningar av livrädda människor.

Arbetsgivarsidan representerad av Christel Grip på Swedbus lugnade Ingelskog. Swedbus vill inte utsätta sina anställda för obehaget att ha en människas möjlighet att söka asyl på sitt samvete. Swedbus anställer väktare. Fack och företag går inte samman och argumenterar mot ett omänskligt uppdrag. De hittar en lösning så att de slipper beröras av världens smärta, precis som riksdagen gjort. Väktare väntas inte protestera mot att kränka asylrätten – det är tydligen vad de får betalt för, att hantera sånt andras samvete är för delikat för. Ingelskogs oro handlade inte alls om vad som skulle hända flyktingfamiljen, där i mörka skogen, utan vilka risker föraren skulle ta som nekade krigströtta, sorgsna och rädda hjälp. Kunde inte de som drivits till desperation av andras ovilja att hjälpa bli obehagliga mot fler som inte heller vill hjälpa? Ingelskog ville inte säga att flyktingar är farliga, men genom att säga vad han inte ville säga sa han det. Kommunal var lättat över Grips besked. Väktare är vana att avvisa människor. De kan stå på vår nya gräns före gränsen och mota bort flyktingar.

Att ha id-handlingar är inte ett krav för att söka asyl. Det är en flyktings kännetecken att hon kommer från söndriga och totalitära stater där pass aldrig funnits eller nekats regimens motståndare. Andra har förlorat dem – hemmet bombades, vitrinskåpet där passet fanns finns inte mer, eller så sjönk det i Medelhavet. Id-kontrollerna är att avskaffa asylrätten – en skyldighet Sverige bär som stat, inte som EU-medlem. Det är inte vår rätt eller möjlighet att sätta vår tillit för asylrättens försvar till dem i EU som redan visat sig opålitliga. Vår politik tvingar inte heller andra länder att hantera de värsta konsekvenserna av stängda gränser, det är flyktingarna som möter världens väktares allt fler hindrande händer. Frågan måste besvaras: Vem tar ansvar när en svensk busschaufför vägrar en syrisk familj inresa i Sverige? Inget talar för att ökade restriktioner i ett land leder till att andra blir mer öppna – tvärtom.

Frida Johansson Metso Psykolog

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons