Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engelska skolan tar var tolfte skolpeng i vinst

Replik  till Anette Brodin Rampe, vd Internationella Engelska skolans inlägg i NA den 24 november.

Annons

Internationella engelska skolans (IES) företrädare säger att de ”brinner för att hjälpa alla elever”. Det må så vara. Men IES försvarar ett system som skapar förlorarskolor, som tvingas kämpa med för lite pengar och för svåra uppdrag samtidigt som vinnarskolor kan föra över pengar till kapitalägare.

IES drivs som aktiebolag och enligt aktiebolagslagen är verksamheten skyldig att i varje beslut vara affärsmässig. På skolmarknaden innebär det att till lägsta kostnad säkra fortsatt efterfrågan. IES ägs av internationellt riskkapital och har ett finansiellt mål att rörelsemarginalen ska vara minst åtta procent. Det innebär att var tolfte skolpeng ska gå till vinst.

Urvalet ger också ett högre betygssnitt vilket lockar elever från resursstarka hem.

IES har utvecklat ett koncept som lockar mer självgående elever, vilket innebär lägre kostnad och därmed högre lönsamhet. Mycket av undervisningen drivs på ett annat språk vilket effektivt sållar bort barn med olika svårigheter. Det gör att IES inte behöver satsa resurser på elever med svårigheter på samma vis som andra skolor. Urvalet ger också ett högre betygssnitt vilket lockar elever från resursstarka hem.

IES gynnas i kommunernas fördelning av resurser. I varje socioekonomisk grupp finns det mer och mindre självgående elever och det är de mer självgående eleverna som väljer IES. I Uppsala fick den kommunala engelskspråkiga skolan ge ifrån sig en miljon kronor av den socioekonomiska ersättningen, just för modellen överkompenserar denna typ av skolor.

Kötid som urvalskriterium till översökta skolor bidrar ytterligare till att sålla fram de mest lönsamma eleverna, eftersom det visat sig vara de resursstarka familjerna som är mest benägna att tidigt ställa sig i kön. Det förklarar IES konsekventa försvar för kö och att de till och med har en kö för ettåringar.

IES beskriver sig som ”samarbetspartner” till kommunerna. I verkligheten är de en konkurrent med ett koncept som driver på segregeringen och undergräver kommunens möjlighet att skapa en resurseffektiv och likvärdig skola. Det är hög tid att byta färdriktning.

Johan Enfeldt

tidigare förtroendevald (L) i utbildningsnämnd.

Boel Vallgårda

tidigare tjänsteman i utbildningsförvaltning.

Helena Weiss Larsson

tidigare rektor i grundskolan.

Samtliga är medlemmar i Nätverket för en likvärdig skola.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons