Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget brandflyg utan flygplats

Annons
Johan Pehrson (överst) och Peter Larsson skriver om behovet av regionala flygplatser. Ett italienskt brandbekämpningsplan opererade ett tag från flygplatsen i Örebro sommaren 2018. Bilden är ett montage.

Vattenbombningarna har avlöst varandra vid de stora skogbränderna. Men kommer vi i framtiden ha flygplatser som Örebro Airport för att brandflyget ska kunna lyfta?

Säsongen har knappt börjat men redan har stora skogsbränder härjat runt om i landet. Folk evakueras och vattenbombningarna från luften har åkt skytteltrafik. Lärdomarna är många från förra årets stora bränder. Regeringens utredning (SOU 2019:7) pekade i vintras på ett antal brister. För denna säsong har exempelvis MSB nu kontrakterat helikopterföretag med 90 minuters beredskap. Det är bra men inte tillräckligt.

Under maj till augusti i fjol genomfördes nära 5000 flygningar där privatflygare spanade efter bränder.

En förutsättning för att både tidigt kunna upptäcka men också effektivt kunna brandbekämpa är att det finns flygplatser. Förra årets sommar visade på flygplatsernas betydelse för att möjliggöra brandbekämpning från luften. Basering, tankning och insatsledning sker vid de regionala flygplatserna. Inte minst blev Örebro Airport en oerhört viktig resurs för detta. Under maj till augusti i fjol genomfördes nära 5000 flygningar där privatflygare spanade efter bränder. Dessa flygare upptäckte också cirka 500 bränder. Brandflyget finns oftast vid våra regionala flygplatser och är en förutsättning för att skogsbränderna ska upptäckas tidigt och kunna bekämpas.

Det är härifrån Sverige sänder stora humanitära hjälpsändningar ...

Flygplatserna blev sedan också viktiga platser för att säkerställa att de olika brandsbekämpningsflygplanen kunde tankas och verka lokalt runt om i landet där bränderna blossade upp. För just brandbekämpning men också för annat stöd till samhället, har flygplatsen i Örebro en särställning. Det är en stor fraktflygplats men en rad olika funktioner. Som ambulansflyg, stöd till polisen, försvarsmakten och till MSB. Det är härifrån Sverige sänder stora humanitära hjälpsändningar och flygplatsen har nu fått uppdraget att vara en del av EU:s civilskyddsmekanism ERCC med lager för internationell krishantering. Örebro blev ganska naturligt en central kugge när de internationella brandflygplanen förra året skulle baseras och sedan bistå runt om i landet. 

Dessa beundransvärda insatser hade inte varit möjliga om inte regionen och kommunerna Örebro, Karlskoga och Kumla själva säkerställt driften av flygplatsen. Det är inget staten gör. Så är det också för alla de drygt trettio regionala flygplatserna runt om i Sverige som oftast drivs av kommunerna. Detta medan staten äger och driver de allra största som har förutsättningar att gå med vinst med Arlanda i spetsen.

Under tiden försämras förutsättningarna för våra flygplatser samtidigt som årets säsong av brandinsatser precis har börjat.

Staten har upptäckt dessa missförhållanden och genom en egen utredning, den så kallade Flygplatsöversynen, ska man se över statens roll som stödgivare till de regionala flygplatserna. Utredningen har blivit förlängd två gånger men är fortfarande inte klar. Under tiden försämras förutsättningarna för våra flygplatser samtidigt som årets säsong av brandinsatser precis har börjat. I Gävleborg lade man ned den kommunala flygplatsen i Gävle. Det har nu fått konsekvenser då brandflyget där plötsligt är hotat. Skogsnäringen är orolig att skogsbrandsbevakningen försvinner när nu kommunen tänker sälja ut flygfältet.

Därför är det viktigt att regeringens flygplatsöversyn verkligen blir klar och kommer fram till förslag hur landets flygplatser kan tryggas för att säkra brandflyg, ambulansflyg och övrigt stöd till samhället.

Flygplatsöversynen måste nu omsättas till handling.

I Norge och Finland har man i respektive land ett sammanhållet system som säkrar finansieringen för alla flygplatserna. Men så är det inte i Sverige. Här får de regionala flygplatserna själva hantera sina underskott. Det är inte rimligt att kommuninvånarna själva ska säkerställa att Örebro Airport kan fortsätta vara en strategiskt viktig flygplats både för Sverige och för EU.  

Flygplatsöversynen måste nu omsättas till handling. Det brådskar för många flygplatser som väntar på beslut. Brandsäsongen har precis börjat. Ett brandflyg är inte mycket värt om de inte har flygplatser att verka ifrån.

Johan Pehrson

Liberalerna, riksdagsledamot, Örebro län

Peter Larsson

vd Svenska regionala flygplatser

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons