Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nej, sänk inte bensinpriset!

Annons
Bensinen har ännu inte nått sitt rätta värden. /FOTO: Åserud, Lise

Replik. Åkesson, Lundgren och Kinnunen (alla SD) skriver i NA 31 maj om en ”närmast religiös klimatpolitik”. De kräver billigare bensin och motiverar det indirekt med att det är synd om människor som bor utanför Södermalm. De har fel, på flera plan.

Jag bor på landet. Med 15 km in till stan kör vi mycket bil. Inte en el-bil utan en sån där vanlig bil, i vårt fall en tio-årig Citroen med plats för 5+2, för att kunna skjutsa fotbollslaget, eller lasta in saker och ting i ett stort bagage. Vi har två timmars bilresa till mina föräldrar och fyra till min svärmor. Och ändå vill jag inte ha billigare bensin.

Att bo på landet betyder att samma hus kostar hälften så mycket som i stan. Det betyder samtidigt att man får högre utgifter för bil och bensin. Det måste vara OK.

Det är inte synd om oss som bor på landet, men visst har Åkesson, Lundgren, Kinnunen rätt i att man måste köra mer bil. Men det ingår i själva dealen med att bo på landet! Det finns plus och minus med allt. Den som bor i stan har högre hyra, färre grönytor, och längre till naturen. I stan finns inte lika många byalag, alla hälsar inte på varandra, och man stannar kanske inte när man ser en granne stå vid busshållplatsen i väntan på en försenad buss. Där jag bor ordnar vi konstnärsrundor, alla hjälper till och fixar med den lilla skolan där de 60 skolbarnen önskat sig mer asfalt till skolgården eftersom där annars bara finns gräs och träd. Att bo på landet betyder att samma hus kostar hälften så mycket som i stan. Det betyder samtidigt att man får högre utgifter för bil och bensin. Det måste vara OK.

Bensinupproret vill sänka priset på bensin och diesel. Anhängarna ser tillbaka på priserna förr i tiden och visst var bensinen billigare då!

Att hålla en hög skatt på bensinen är ett väldigt effektivt sätt för människor att köra mindre bil, och vi måste få ned koldioxid-utsläppen

När mina föräldrar for på sin första bil- och tältsemester på 70-talet så hade bensinmacken sloganen ”en tiger i tanken” och bensinen kostade 1.80 kr litern. Men livet då var annorlunda på många sätt. Till exempel tjänande en arbetare 13 gånger mindre än idag. Tretton gånger! Är det i ljuset av det rimligt att bensinpriset ska sänkas? Och har Åkesson, Lundgren, Kinnunen glömt förra årets bränder som experterna är ense om berodde på den globala uppvärmningen? Jag har i alla fall inte glömt bränderna eftersom planen som skulle vattenbomba flög över mitt hus! Att hålla en hög skatt på bensinen är ett väldigt effektivt sätt för människor att köra mindre bil, och vi måste få ned koldioxid-utsläppen!

Bensinen kostar i dag 16-17 kr litern. Det är faktiskt inte mycket pengar, i alla fall inte om man tar hänsyn till (1) inflationen, (2) att bilar i dag drar betydligt mindre bränsle än tidigare och (3) att lönerna har ökat. Svenskarna lägger i dag 35 procent mindre av sin inkomst på bensinen än för 20 år sedan (Pelle Envall, trafikutredningsbyrån, Svenska Dagbladet 12/5, 2019). En tredjedel mindre ...

Så vad ni än gör Sveriges riksdag, lova inga sänkningar av bensinpriset utan fortsätt att arbeta för minskade koldioxid-utsläpp och minskad global uppvärmning. Det gynnar på sikt även oss som bor på landet.

Jonas Ludvigsson

Latorp, Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons