Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Seko: Rätt upphandlat kan Mälartåg bli en succé

Annons
Mälartåg är regionens nya och komfortabla regionaltåg som snart ska trafikera fyra linjer inom Mälardalen.

Inom tågtrafiken har upphandlingar visat sig vara en grogrund för att pressa arbetsvillkor och försämra passagerarsäkerheten. Detta har vållat stora problem och ibland har tågtrafiken blivit stillastående på grund av konflikter mellan Seko och tågoperatörernas arbetsgivarorganisation Almega. I Seko har vi stor erfarenhet av tidigare tågupphandlingar och bör vara en ”speaking-partner” till Mälardalstrafiken framöver.

Mälardalstrafiken måste göra rätt från början i upphandlingen av Mälartåg. För att exemplifiera med ett problem som kollegorna i andra regioner råkat ut för kan nämnas Öresundståg där upphandlaren godtog ett skambud. Detta ledde till att operatören inte fick ekonomi i trafiken och blev därför tvingad att bryta kontraktet i förtid. Något som ledde till att regionen fick genomföra en ny kostsam upphandling med en annan operatör.

Genom att ansvariga politiker gör rätt från början kan Mälartåg bli ett välfungerande system.

Listan på tidigare problem kan göras lång men för att undvika framtida störningar i Mälardalsregionen har Seko ett antal krav som bör ställas i upphandlingsunderlaget:

Reglera bemanningen – Det krävs att det finns personal ombord. Detta blir särskilt viktigt idag med brister i infrastrukturen utifall exempelvis evakuering av tåget måste ske. Det bör vara en tågvärd per enhet. Personalen ska inneha säkerhetsklassificering B.

Personalens avtal och villkor –Eftersom det idag inte är känt vilka villkor som ska gälla framöver vet tågbolagen inte vad de ska räkna på för kostnader. Detta riskerar skapa problem med låga anbud och tågoperatörer som inte klarar av att bära verksamheten under hela kontraktstiden. Utan samverkan med oss i Seko om villkor så ökar risken för tumult i den nya verksamheten och därmed skulle Mälartåg lägga krokben för sig själv.

Arbetsmiljö – Det bör byggas upp en trepartsmodell för samverkan kring arbetsmiljön. I andra trafiksystem råder ofta en oklarhet om vem som har ansvaret för arbetsmiljön. Orsaken till detta är komplexa modeller för ägandet. En vanlig modell är att operatören har kontrakt med det offentliga när det gäller trafik. Operatören har i sin tur anställda och underentreprenörer som utför arbete i lok och vagnar. Men tågsätten och andra lokaler är hyrda av utomstående. Vem ska då ta ansvar om luftkvalitén är dålig?

Befintlig personal ska få stanna kvar - När Mälartåg etableras kommer delar av SJ:s trafik som trafikerar Mälardalsregionen idag att läggas ned. Den personal som finns i SJ:s system bör få följa med över från SJ till Mälartåg. Personalen som trafikerar sträckorna idag har den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera trafik i världsklass.

Genom att ansvariga politiker gör rätt från början kan Mälartåg bli ett välfungerande system. Seko bidrar gärna i processen med vår erfarenhet från tidigare upphandlingar. Ingen önskar stå där om några år och höra berättelser från arga resenärer om tågkaos.

Valle Karlsson

ordförande Seko

Karin Åkersten

ordförande Seko Stockholm

Anders Berg

ordförande Seko Mellansverige

Martin Alnebring

ordförande Seko Västra Svealand

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons