Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåg i Bergslagen: Sämre när SJ tog över trafiken

För sisådär 15 år sen började Tåg i Bergslagen att rulla på rälsen genom vår kommun. Vi var många som jublande deltog i invigningen trots att turtätheten inte var den allra bästa från början.

Annons
Det blev sämre när SJ tog över som operatör för Tåg i Bergslagen, skriver Ewa-Leena Johansson, kommunalråd i Ljusnarsberg (S)

Utvecklingen sen dess har varit fantastisk. Inte bara har turtätheten blivit riktigt bra, vi har tillsammans fått till ett resecenter i Kopparberg med ny väntsal och till och med tågstopp i Ställdalen som var helt avvecklad under många år. Men, säg den lycka som vara för evigt.

Från och med december 2016 är det SJ som tagit över som utförare av Tåg i Bergslagens trafik. Det utlovades att "en bra kollektivtrafik är en viktig förutsättning för att en region ska utvecklas. Tåg i Bergslagen är en motor för utvecklingen i Bergslagen, och nu kommer SJ vara med och driva utvecklingen". Det lät ju bra!

Men sedan sommaren 2017 har det blivit en märkbar försämring mot tidigare år. Antalet tågavgångar minskade direkt vid skolavslutningen. När sedan tågen ställdes in på grund av banarbeten så minimerades antalet bussavgångar, det vill säga ersättningsbuss sattes ej in för den redan inskränkta tågtrafiken.

När spetskompetenser rekryteras på många av våra arbetsplatser rekryteras dessa ofta från kringliggande regioner. Många gånger är en fungerande kollektivtrafik avgörande för att klara rekryteringen. Att då trafiken fungerar tillfredsställande är helt nödvändigt. Att det tillfälligtvis kan bli störningar är självklart helt i sin ordning. Men sedan sommaren 2017 har det blivit en märkbar försämring mot tidigare år. Antalet tågavgångar minskade direkt vid skolavslutningen. När sedan tågen ställdes in på grund av banarbeten så minimerades antalet bussavgångar, det vill säga ersättningsbuss sattes ej in för den redan inskränkta tågtrafiken. Det tråkiga var att trafiken reducerades med mer än hälften under den perioden.

Tyvärr har förseningar och inställda tåg utan att ersättningsbuss satts in fortsatt under hösten. Dålig eller ingen information ges från ansvariga. När det nu blivit vinter måste situationen betecknas som rent bedrövlig. Tåg ställs in, ersättningsbussar utlovas men kommer inte alltid eller sätts inte alls in utan resande hänvisas till nästa avgång som givetvis är ytterligare försenat.

Flera anställda har barn som ska hämtas på förskola och fritids men vet inte när de kan göra det. Det blir ohållbart för pendlare att kunna jobba kvar och jag blir uppriktigt orolig över situationen.

Flera anställda har barn som ska hämtas på förskola och fritids men vet inte när de kan göra det. Det blir ohållbart för pendlare att kunna jobba kvar och jag blir uppriktigt orolig över situationen. De tröttnar ur, tyvärr! Exemplen är väldigt många. Det är bra att regeringen vill utveckla Sveriges landsbygder. I en ny landsbygdspolitik för Sverige måste statens roll för att stötta regionerna vad gäller säkerställandet av bussar och tåg ges större utrymme.

En förutsättning för att företagen ska blomstra och att människor stannar kvar eller flyttar till landsbygden är att de har samma frihet att förflytta sig som stadsborna har. Tillsammans kan vi bygga ett rundare Sverige. Ett Sverige där företagande och människor vill söka sig till olika delar av landet.

Ewa-Leena Johansson

Kommunalråd i Ljusnarsberg (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons