Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dela ut fler F i betygen

Svenska betygssystemet är korrupt. En lärare som sätter tillräckligt höga betyg, aldrig F och A på de som skriker högst, blir aldrig ifrågasatt. Däremot; har en rektor någonsin ifrågasatt om betygen satts för högt?

Betygsättande lärare sitter i en rävsax. Ju fler låga betyg de sätter (värst är att sätta F), ju sämre arbetssituation får de. De får argumentera mot ifrågasättande elever, de får samtal från arga föräldrar, de får merarbete i form av ändlösa pappersarbeten och kravet på sig att genomföra extra anpassningar och naturligtvis får de sämre löneutveckling eftersom betyget är kvittot på den pedagogiska skickligheten.

Men de får det ännu sämre när de sätter glädjebetyg. En lärare som sätter glädjebetyg påverkas inte vid betygsättningen av försämringar i arbetsmiljön. Om läraren får fler undervisningstimmar och inte hinner planera lektionerna så spelar det förstås ingen roll, glädjebetygen mörkar det faktum att lektionerna är sämre planerade.

Om lärare tvingas dokumentera i det evinnerliga, istället för att planera bra lektioner, så döljs detta när glädjebetygen sätts. En lärare som tvingas sitta på möten istället för att förbereda bra lektioner är heller inget problem så länge betygen inte sjunker. På så sett kommer huvudman och rektor undan med vad som helst. Man ökar undervisningstiden, man gör klasserna större, man kräver dokumentation som kontroll, man lägger in möten och konferenser, man anställer obehöriga och allt är okej eftersom ”Lärarna sätter ändå inte lägre betyg. Tvärtom stiger ju betygen år för år.” Alltså: ”Vi kan lägga på lärarna ännu mer undervisningstid, mm.”

Nu måste lärare börja sätta F. Endast så kan de visa på den ohållbara situation de befinner sig i och endast då, när betygen sätts tillräckligt lågt (enligt resultaten på Nationella proven?) kommer skolledningen börja lyssna på er. Försämringar i arbetsmiljön ska året efter synas i betygsstatistiken. Huvudmän och rektorer måste ständigt få höra ”Börja med att minska undervisningstiden så kommer nog betygen stiga.” Skriv ut denna text, sätt upp den i fikarummen och stötta varandra i fajten mot korrupta glädjebetyg och för en bättre arbetsmiljö.

”Ciriculus vitiosus”

Hallsberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel