Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det är svårt att förstå vad läkaren säger

Annons

Återigen vill jag uppmärksamma svårigheterna med att förstå läkare på Hallsbergs vårdcentral. Min släkting som är över 80 år förstår inte den läkare han hela tiden blir hänvisad till. Vid två tillfällen har jag följt med för att hjälpa till med översättning. Jag frågade och antecknade, berättade efteråt vad läkaren sagt. Läkaren använde nog svenska ord, men uttalet blev fel.

Vid ett senare besök frågade min släkting efter svar från röntgen. Men då var tiden för besöket tydligen slut, för läkaren räckte bara över svaret, skrivet från en läkare till en annan. Otroligt! Min släkting var förtvivlad, han förstod ju inte något av detta.

Jag har pratat med verksamhetschefen om språkproblemen och möjlighet att byta läkare. Men hon svarar att man inte får byta läkare. ”Det är viktigt med kontinuitet”! Dessutom hade hon mage att påstå att detta problem ”bara var en hörsägen”! Verksamhetschefen förringade våra upplevelser.

Enligt IVO ”måste information ske på ett sådant sätt att patienten förstår”!

Verksamhetschefen rekommenderade också att boka en längre läkartid om man har mer än 1 ärende att prata om. Det gick inte nu, då min släkting inte visste att röntgensvaret kommit. Men det visste läkaren! Sedan har läkaren skickat ett brev angående svaret och ytterligare undersökning, som även det är svårt att förstå.

Som det är nu måste översättningar ske med hjälp av vänner och bekantas bekanta, google och rena gissningar!

”Upprörd och besviken”

Askersund

Självklart vill vi leva upp till kravet att ge information på ett sätt som patienten förstår.

Svar direkt:

Jag beklagar att ni upplever att ni inte blivit tagna på allvar i kontakten med vårdcentralen när det gäller svårigheterna att förstå läkaren. Självklart vill vi leva upp till kravet att ge information på ett sätt som patienten förstår. Jag vill be dig att kontakta mig via Region Örebro läns växel (tel 019-602 10 00) så att vi får möjlighet att diskutera situationen.

Ewa-Lena Sjöberg

områdeschef Närsjukvårdsområde

Örebro och söder

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel