Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det behövs ingen reservplan för BRT

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Svar

... på insändaren ”Finns det någon reservplan om BRT blir ett fiasko?”, NA 14 maj.

Det är förståeligt att man är orolig inför nya förändringar i trafiken. Det kan ofta vara protester innan införanden men efter har missnöjet ofta minskat betydligt, det har vi till exempel sett vid införandet av trängselskatter i Stockholm, ombyggnaden av Trädgårdsgatan i Örebro och införandet av 2+1-vägar.

Undran 1: Det är absolut inte många hållplatser som ska försvinna i Etapp 1 (Tegnérlunden-Brickebacken), totalt kommer det vara cirka tre hållplatser färre än idag (det är sådana som inte används flitigt och som ligger i nära anslutning till en annan hållplats). Enligt riktlinjer för BRT om man ska uppnå målen med resandet ska hållplatsavstånden vara 500-800 m. Biljettpriset måste vara attraktivt. Utgångspunkten är att vi gör en generell prisjustering för att kollektivtrafiken ska vara ett prisvärt alternativ mot att resa med bil. Indragna turer på landet kan medföra ökat bilresande till Örebro. Dessa bör dock vara färre än om vi skulle fortsätta att resa som idag utan BRT.

Införandet av BRT i Sverige och övriga delar av världen har enbart varit positivt och vi tycker därför inte att det finns någon anledning till att ha en plan B i händelse av ett fiasko.

Undran 2: I ett första skede kommer de nya BRT-bussarna kunna köra andra vägar. De kommer inte vara längre än nuvarande bussar. I och med ombyggnaden passar man på att göra förebyggande underhåll och byte av V/A och ellledningar för att minimera framtida avstängningar för reparationer. Framkomligheten kommer att vara bättre i händelse av trafikolyckor jämfört med till exempel en trafikolycka på en 2+1-väg där en mittvajer omöjliggör i ett första skede förbikörning av olycksplatsen.

Undran 3: Utryckningsfordon får använda bussfilerna vid utryckning. De slipper då krångla sig fram i bilköerna. Kommer de snabbare fram kan mer lidande sparas.

Läs gärna mer på snabbussar.regionorebrolan.se där vi har samlat mycket information om BRT.

Jan

projektledare Region Örebro län

Henrik

projektledare Örebro kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel