Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det blir stor förlust med gratis buss för pensionärer

Svar till Börje Gustafsson (NA 15/8)

Gratis buss är ingen universallösning för ökat kollektivresande. I medelstora städer (som Örebro) har det visat sig medföra andra olägenheter förutom ökade kostnader för kollektivtrafiken. Håller med (BG) om att miljön kommer att betyda mycket för vårt framtida samhälle.

I Örebro kan man förbättra miljö och få bättre tillgänglighet och låta fler linjer passera Drottninggatan. Här finns säkert många bilåkande som skulle ställa bilen och betala för bussresan. Detta kommer att ge ökad inkomst för Länstrafiken. Däremot har (BG) flera bra tips men sett på sikt till ökad kostnad: Här sägs ”fel” att Länstrafikens kostnader reduceras. Det blir tvärtom!

Om det skulle införas gratis resor för pensionärer blir följden att man måste kompensera detta med att dra in 3-timmarsresorna ”för alla”. En åtgärd som ”ingalunda blir önskvärd” och leder till färre resande och totalt ännu sämre lönsamhet för kollektivtrafiken. Vi måste värna om ”allas 3-timmarsbiljett” som anses vara mera värd än gratis resor för vissa.

I städer som Göteborg med flera, där man har gratis resande viss tid på dagarna finns inte 3-timmarsbiljetten: Det blir här enkel biljett som kostar minst 15 kronor och gäller endast 1-timma. ”Nolltaxa” har bara gett marginell ökning i resandet i de mindre städer där det införts. Varför dessa städer i flesta fall återgått till normal taxa.

”Pensionär 85+”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel