Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det byggs för shopping men inte för gående

Annons

I NA den 25 december är det åter ett stort reportage om hur det byggs butiker och snabbrestauranger på Boglundsängen, ett reportage utan ett ord om hur fotgängare, rullstolskörare och cyklister ska förflytta sig på området. Ty det är väldigt många som går och cyklar till Boglundsängen, det är väldigt många som tar buss dit. Och det är väldigt många tar sin bil, parkerar utanför en affär och vill sedan kunna gå till en annan butik ett hus bort men dit saknas det gång och cykelbanor. Framför allt på tvären.

Det finns en nybyggd, gång och cykelled som går från Vivalla ned till Eurostop, samt en gammal avgrävd (vid mosken/yoump) som kommer fram vid Plantagen. Det stora problemet är ju att det inte finns några tvärleder, det finns ingen möjlighet att för den oskyddade trafikanten ta sig från den ena affären till den andra, eller att ta sig från den nybyggda gång och cykelleden till exempelvis Citygross. Ingen, vare sig kommunen eller nu utvecklarna av Boglundsängen verkar ta ansvar för dessa gång- och cykelbanor, fylla igen där det är avgrävt och se till att tvärförbindelser byggs.

Så ”Välkommen till Boglundsängen, ett område enbart för friska bilister”, bilister som tvingas ta med bilen till var ny butik den vill besöka ty det saknas gångvägar. Det saknas säkra passager och säkra stråk som skulle göra det möjligt för de oskyddade trafikanterna såsom, fotgängare, rullstolsåkare, cyklister att ta sig mellan butikerna.

”Vivallabo”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel