Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det fria skolvalet har lett till segregation

Replik I en insändare i NA den 14 augusti ställer Kjell Lund frågan till våra politiker vad som egentligen uppnåtts med det fria skolvalet. Är man nöjda med resultatet?

Min erfarenhet efter att ha arbetat som rektor i Örebro kommun i över 20 år är att det fria skolvalet framförallt lett till en stark segregering bland skolorna i kommunen. Redan när skolvalet infördes för snart 30 år sedan kunde jag som rektor på Gumaeliusskolan konstatera att elever från Lundbyskolan, som tidigare gått till Vivallaskolan, nu valde andra skolor. Samma sak hände i andra områden.

Föräldrar med hög utbildningsnivå började välja friskolor eller populära kommunala skolor och valde bort sina tidigare anvisningsskolor. Den utvecklingen har sedan bara fortsatt. All forskning visar att föräldrarnas utbildningsnivå har mycket stor betydelse för elevernas resultat så det är inte förvånande att friskolorna uppvisar bra resultat.

Under 2016/17 hade undertecknad ett kommunalt uppdrag att göra insynsbesök på ett antal friskolor i Örebro kommun. Inför dessa besök gick jag noga igenom den statistik som skolverket publicerar om eleverna på varje enskild skola. Generellt sett kunde jag konstatera att föräldrarna utbildningsnivå var mycket hög, andelen nyanlända mycket låg och andelen behöriga lärare betydligt lägre än i de kommunala skolorna. Det sista förvånar eftersom det genomsnittliga meritvärdet låg betydligt högre än i de kommunala skolorna. 2019 hade den friskola som hade det näst högsta meritvärdet i hela kommunen bara 45 procent behöriga lärare.

Man kan naturligtvis inte anklaga enskilda föräldrar för att det använder ett system som tillåter ett fritt skolval. Inte heller kan man säga att ägarna till friskolorna gör fel. De utnyttjar bara ett system som är skapat av politiken. Men vad händer i ett samhälle där segregationen bara ökar och barn och unga med olika bakgrund inte möts i vardagen i till exempel skolan.

Hur tänker ni politiker i Örebro? Är ni nöjda med att den sammanhållna skolan håller på att falla sönder? Vill ni tillbaka till den tid då elever med bättre förutsättningar gick till realskolan och övriga till folkskolan? Om inte, vad vill ni göra åt det?

Sture Barkin

fd Rektor

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel