Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen jätterusning efter "Årets julklapp"

En färdigpackad matkasse utsågs till årets julklapp. Men blev det som HUI Research, tidigare Handelns Utredningsinstitut, spådde?

Annons

– Det har väl inte varit någon jätterusning efter de presentkort som vi tog fram till jul, men en del extra har vi sålt. Utnämningen till årets julklapp har framför allt skapat uppmärksamhet kring den färdigpackade matkassen, säger Erik Åkerberg, driftansvarig på Ica Parkens Handla24. Ett näthandelskoncept för Icabutiker utvecklat i Örebro.

Särskild kasse med julmatFöretaget Middagsfrid var först i Sverige med idén att erbjuda hemleverans av middagsmat. Företaget lanserade i år en färdigpackad julkasse för 10–12 personer.

– Det blev en väldigt stor medial uppmärksamhet när matkassen utsågs till årets julklapp. Men hur många extra kassar eller presentkort vi sålde tack vare den utnämningen kan jag inte svara på redan nu, säger Katarina Bellman, marknadsansvarig på företaget.

Årets julklapp har alltid givit upphov till diskussion. Vem minns inte bakmaskinen, spikmattan och det elektroniska husdjuret?

Varför utser seriösa HUI något så till synes oseriöst som årets julklapp? – Från början var det en rolig grej som skulle lätta upp en torr rapport och prognosen hur handeln skulle utvecklas inför julen, berättar Jonas Arnberg på HUI.

– Men med tiden har det blivit en stor mediecirkus kring årets julklapp, så nu måste det vara en seriös trendspaning som bygger på vad som är årets hetaste vara. Egentligen skulle den kallas årets vara i stället för årets julklapp, fortsätter han.

Hur har det gått för matkassen? – Återkom i februari. Då kan jag svara på den frågan, säger Jonas Arnberg.

Mer läsning

Annons