Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

El ger kortare väg

LÄNET/VÄRMLAND. Nu är tågrälssträckan mellan Nykroppa och Kristinehamn elektrifierad. Den 8 januari kunde de första eldrivna loken köras på den 38 kilometer långa sträckan.

Annons

Hela projektet, där elektrifieringen utgör merparten av investeringen, har en budget på nästan 110 miljoner kronor med en delfinansiering från EU med 35 miljoner kronor.

Satsningen på elektrifiering skapar såväl miljöfördelar som tidsvinster. Med möjligheten att öka andelen eldrivna lok i stället för dieseldrivet främjas miljön. Tidsvinster skapas för att elloken är snabbare. De eldrivna loken kan också köras med tyngre vikt. Elektrifieringen förkortar dessutom själva färdsträckan avsevärt för all tågtrafik som ska passera regionen.

Nio mil kortare– Vi kör sedan i måndags med våra ellok över Kristinehamn-Nykroppa och förbi Hällefors. Tidigare var det omvägen över Hallsberg eller Kil som gällde, nu har vi en vägvinst på cirka nio mil för trafik mellan Kristinehamn och Ställdalen, säger Lars Yngström, vd på TågAB.

I februari startar TågAB dessutom upp en helt ny persontågslinje mellan Falun och Göteborg (med stopp i bland annat Grythyttan, Hällefors och Ställdalen) och elektrifieringen var en förutsättning för denna persontågssatsning.

Invigning på måndagBehovet av att elektrifiera trafiksträckan har påtalats från såväl politiskt håll som från näringslivet i många år. Sommaren år 2010 påbörjades arbetet med att modernisera banan, och det första spadtaget togs symboliskt av infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Nu på måndag, den 16 januari, sker en officiell invigning av hela projektet i Kristinehamn. Carl Jan Granqvist har fått hedersuppdraget att sköta invigningen. Medverkar gör bland andra Jan-Evert Råhdström, vice ordförande i Riksdagens Trafikutskott, och Bengt Ryhed, ställföreträdande regionchef för Trafikverket.

FinansieringSatsningen delfinasieras även av Kristinehamns kommun, Storfors kommun, Filipstads kommun, Hällefors kommun, Vänerregionens näringslivsråd, Region Värmland, Wasabröd, Storfors bruks samfällighetsförening, Ovako Hällefors, Vänerhamn och Tågåkeriet i Bergslagen.