Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever måste enklare kunna få stöd i särskild undervisningsgrupp

Alla elever ska få det stöd de behöver för att klara sin skolgång. Även om detta redan står i skollagen vet vi att långt ifrån alla elever får en anpassad undervisning. Det kan vara i form av pedagogiskt stöd genom speciallärare, hjälpmedel om man har dyslexi eller undervisning i mindre grupp. För många elever är detta helt avgörande för att få en reell chans att klara sin skolgång.

Liberalerna uppmärksammande tidigt frågan om inkluderingstanken som vi menar har gått för långt. Resultat har blivit att tusentals elever slagits ut från skolan. Rätt utformat och med anpassade stödinsatser kan elever sitta med i en ordinarie skolklass, men för elever med omfattande stödbehov krävs andra lösningar.

Till skillnad från Socialdemokraterna har vi länge slagits för att behålla specialskolorna.

Vi vet att minst 5000 elever i Sverige är hemmasittare, många har diagnosen autism. Att så många elever inte går i skolan på grund av brister i anpassning och stöd är ett misslyckande för samhället. Mörkertalet är stort då staten inte följer upp detta nationellt. Liberalerna har samlat en majoritet i riksdagen med krav på att detta ska samlas in. Skolverket har fått i uppdrag att ta fram en modell för nationell frånvarostatistik.

Till skillnad från Socialdemokraterna har vi länge slagits för att behålla specialskolorna. Vi beslutade i regeringsställning att återinföra speciallärarutbildningen vid landets högskolor och universitet efter att den socialdemokratiska regeringen beslutat att stoppa utbildningen av speciallärare. Beslutets konsekvenser ser vi än idag i form av kompetensbrist.

Liberalerna har i förhandling med regeringen fått igenom att skollagen ska ändras kring resursskolor. Uppdraget är att slå fast att elever har olika typ av individuella behov och därmed måste skolan hitta olika lösningar utanför den ordinarie undervisningen för att de ska klara sin skolgång. Detta oavsett om det är placering i resursskola, särskild undervisningsgrupp eller särskola.

Vi menar att de formella kraven men också Skolverkets allmänna råd ska revideras.

Kommunerna ska inte av ideologiska – eller vilket är vanligast – av ekonomiska skäl lägga ner specialklasser och resursskolor för att trycka in alla elever i den ordinarie undervisningen. Rektorer som kan de här eleverna har visat att man kan hitta bra lösningar på sin skola. Det ska heller inte råda något tvivel om att speciallösningar får beslutas.

Vårt andra krav är att det måste bli lättare för elever att få plats i särskild undervisningsgrupp. Idag förutsätter detta en utredning och ett beslut av rektor. Även om det i dag inte finns formella hinder vet vi att alldeles för många elever inte får detta stöd och att kommer sparar in på kringresurser. Det finns fortfarande en osäkerhet och en slags kultur att elever inte ska placeras i särskild undervisningsgrupp. Liberalerna är oerhört kritiska till att den utredning som tillsats på vårt initiativ inte presenterade förslag på hur det ska bli enklare att få detta stöd. Vi menar att de formella kraven men också Skolverkets allmänna råd ska revideras.

För att följa upp frågan om tilläggsbelopp har på vårt initiativ ett uppdrag gått till Skolverket för att ta fram stödmaterial för tillämpningen av bestämmelserna om tilläggsbelopp i skollagen. För att stärka likvärdigheten och skapa ökad trygghet för elever med behov av extraordinära stödinsatser ska en analys göras över utvecklingen kring hantering, beviljanden och bedömningar av tilläggsbelopp.

Förutom en översyn av inkluderingsbegreppet anser Liberalerna att vi måste komma åt stöket i skolan. Frågan om studiero och arbetsro i klassrummet och i korridorerna är lika viktig. Vi ser att sex av tio elever svarar i enkäter att de störs av andra elever, en tredjedel av lärarna uppger att de får lägga allt mer tid för att upprätthålla ordningen i klassrummet, detta är inte är acceptabelt.

Roger Haddad

Liberalernas skolpolitiska talesperson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel