Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En stackars informationschef

Annons
Inte bara Nordea. Det är inte bara Nordea som skämmer ut sig, skriver Per Eriksson, kommunalråd i Askersund (S). Arkivfoto: Marcus Ericsson/tt

I måndags lyssnade jag på en stackars informationschef från Nordea på radion. Varför var det synd om honom? Jo, han skulle försöka förklara varför det är okej att Nordeas rikaste kunder kan få hjälp med skatteplanering!

Fortfarande får jag lite adrenalinkickar när jag hör nyheter om bankernas oförmåga att sköta sina och våra pengar. Men jag har slutat bli förvånad. Det är nu mer regel än undantag att våra banker hjälper storkapitalet medans man helt har slutat att bry sig om sina kunder som kan betraktas som vanliga medborgare.

Man kan uppenbarligen hjälpa till att föra ut miljardbelopp ut ur landet men inte kunna ta emot en liten växelkassa från en förening på det lokala bankkontoret. Nä, se det går inte för man har slutat med kontanthantering. Det är främst av säkerhetsskäl, säger man. Det är inte bara Nordea som skämmer ut sig. Det gäller hela bankväsendet. För bara ett par veckor sedan var det reportage om en ung man som av sina föräldrar fått lära sig att spara för att sätta in på banken. Väl på banken kunde man inte ta emot ynglingens besparingar. Det var flera hundra kronor. Man kunde förstås mot avgift göra undantag. Efter tidningsartikeln ändrade sig banken och pengarna kunde till slut sättas in på banken.

Det finns många liknande exempel. Småsparare, föreningar och småföretagare som sliter och jobbar för att hålla i gång Sverige möts av ett banksystem som inte kan svara upp mot den service som vi har rätt att kräva av banken. Däremot har de inga problem med att ta ut miljardvinster av våra surt förvärvade pengar. Eller hjälpa rika att skatteplanera.

Lägger man därtill alla bidrag bankerna fick från staten vid bankkrisen för några år sedan, är det konstigt att inte protesterna är högre än var de är. Vår riksbankchef gick ut i pressen för någon vecka sedan med uppmaning om att bankerna skulle ta emot kontanter. Det var helt tyst. Ingen kommentar från någon bank. Man kunde väl åtminstone bemödat sig med att bemöta Riksbanks chefens uttalanden. Men man tiger. Om, och jag menar verkligen om, det var så förträffligt och enkelt i det kontantlösa samhället som bankerna försöker göra gällande, kunde man ha tagit en liten promille av sina höga vinster satsat till föreningar och ungdomar till att köpa in I-iPads och annat som skulle kunna möjliggöra en kontantfri hantering. Det skulle dessutom räcka till rejäla informationskampanjer och kurser så att även våra äldre kunde lära sig mer om Internetbank och annat nyttigt. Men bankernas tankeförmåga och förtroende är sedan länge förbrukat och borta. Man ska akta sig för att ge goda råd, men kan inte låta bli. Vill du inte bli lurad av banken? Då ska du ha pengarna i madrassen.

Jag förstår att det finns fördelar med att vi minskar kontanthanteringen. Men jag förstår inte varför man inte väntar tills alla har kunnat skapa sig förutsättningar för det. Alla dessa dyra avgifter på tjänster, kort och annat som banken tvingar av sina kunder, dessa kan i stället användas till omställning. Bankerna borde ta sitt ansvar. Det är hög tid att agera.

Per Eriksson Kommunalråd i Askersund (S)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons