Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ericsson kraschade – för andra VM-helgen i rad: "Inte acceptabelt"

Marcus Ericsson kraschade bort sig – för andra lördagen i rad. På sitt första fullfartsvarv i kvalet till morgondagens GP tappade Örebroföraren sin bil och hamnade i däcksbarriären.

Annons

Kvalet till Ungerns grand prix på Hungaroring i Budapest blev först framskjutet och sedan avbrutet på grund av återkommande skyfall över banan.

Och när det väl drog igång på allvar var det över redan efter ett par minuter för Örebroföraren Marcus Ericsson. Direkt i sitt första flygande varv, sitt första försök att sätta en snabb varvtid i första kvalgomången, sladdade Ericsson av och kraschade in i däcksbarriärerna.

Följderna: Vissa skador på chassit, en okörbar bil och långt, långt bak i morgondagens race. Men inga skador på Ericsson själv, som tog sig ur bilen efter att över radiokommunikationen med bestörtning i rösten konstaterat: "It's over, it's over, it's over."

Marcus Ericssons personlige rådgivare Eje Elgh, som också är expertkommentator i Viasat, var inte nöjd med sin adept:

– Det går inte att ta sådana risker på första flygande varvet. Det är jättesvårt naturligtvis (att hålla igen), men det är samma sak som gäller för alla. Det är inte acceptabelt, faktiskt, man har inte råd med det, säger Elgh till Viasat.

Det var i tionde kurvan på Hungaroring som Ericsson tappade sin Sauberbil i blötan på banan.

– När det släpper på det där sättet har man ingen möjlighet att reda ut det, för då går det så fort. Så det är inte där felet är. Det Marcus gjort fel är bedömningen av hur fort han skulle gå in i den där svängen med tanke på det underlaget. När man väl bestämt sig för det, i det här fallet var han naturlgitvis för optimistiskt, går det inte att reparera en sådan grej, utan då är det för sent, säger Elgh till Viasat.

Ericsson kraschade så sent som under förra VM-helgen, på Silverstone för två veckor sedan. Även då på lördagen, men i den fria träningen som föregår kvalet. På samma sätt som nu tappade han bakänden i en sväng, men till skillnad från den här gången ådrog han sig då också skador, fördes till sjukhus efter att bland annat ha kissat blod, och missade kvalet.

– En krasch klarar man sig någorlunda igenom, men när man gör två efter varandra kan jag lova att det får en hyfsad påverkan på skallen. Man blir konfunderad över vad man håller på med, och det är aldrig bra. Marcus måste jobba på det där och få några helger där det flyter på riktigt bra, så han kan komma tillbaka till den nivå han hållit tidigare, säger Elgh i Viasat.

Williamsföraren Felipe Massa tappade sin bil i kurva fem bara minuter efter att kvalet återigen kommit igång – och när första kvalomgången startades om för fjärde gången sladdade Manorföraren Rio Haryanto av i exakt samma kurva, och hamnade i däcksbarriären på exakt samma ställe, som Ericsson. Den fjärde rödflaggan avslutaden den på grund av blötan totalt kaosartad första kvalomgången som tog över en timme och tio minuter att genomföra mot normalt 18 minuter.

Den stora vinnaren? Ericssons teamkompis Felipe Nasr, som slutade på nionde plats i första kvalomgången och enkelt tog sig vidare till den andra. På en upptorkande bana, och i betydligt mer normala förhållanden, slutade Nasr sedan överlägset sist i den andra kvalomgången, nästan en sekund bakom näst långsammaste bilen – och brasilianaren startar därmed från 16:e ruta i söndagens race.

Det var andra gången för säsongen som Nasr tog sig till den andra kvalomgången, och därmed har han gjort det lika många gånger som Ericsson. Den interna kvalstatistiken är nu 7–4 i Marcus favör, men Nasr har varit före i tre av de fyra senaste.

Som vanligt dominerade till slut Mercedesförarna kvalet. VM-ledaren Nico Rosberg tog pole position närmast före regerande världsmästaren Lewis Hamilton. Red Bulls Daniel Ricciardo var best of the rest och hans teamkompis Max Verstappen startar från fjärde ruta.

Det totala kaoset gjorde att Marcus, trots att han kraschade så tidigt, hade bättre varvtid än de båda Manorförarna Haryanto och Wehrlein (förarna han notera varsin riktigt långsam varvtid under de första minuterna av kvalomgången, innan den första rödflaggan på grund av den andra störtskuren), och därmed ser ut att slippa starta sist i morgondagens race. Allt är dock avhängigt av vilka bestraffningar de olika förarna kan drabbas av på grund av vilka delar som måste bytas ut på bilarna.