Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ericsson snabbare än Vettel

Marcus Ericsson var snabbare än självaste F1-världsmästaren Sebastian Vettel under den andra testdagen på Jerezbanan.

Annons

F1-debutanten Marcus Ericsson kom bara ett varv under första testdagen i Spanien.

På onsdagen blev det mer tid bakom ratten.

Kumlakillen var ute fem gånger på banan och genomförde totalt elva varv varav han fick officiella varvtider på två av dem.

När testdagen avslutades klockan 17 var Marcus sjua och snabbare än fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel som körde totalt åtta varv och som hade stora tekniska problem.

Renaultmotorerna har bara hunnit göra 38 varv totalt på två dagar (på tre bilar; Red Bull, Toro Rosso och Caterham, Lotus är inte ens på plats i Spanien). Bilarna med Ferrarimotor (Ferrari, Sauber och Marussia; de sistnämnda har dock inte gjort ett varv än) har fått ihop 138 varv och bilarna med Mercedesmotor (Mercedes, McLaren, Williams, Foce India) har gjort 252. Enligt obekräftade uppgifter handlar det om problem med det nya ERS-systemet i Renaultmotorerna. Marcus pratade i Viasats lunchsändning om att Caterham haft bekymmer med det mesta, bland annat bromsar och bilens mjukvara (datorprogramen som styr olika funktioner). Tyska Auto Motor und Sports F1-reporter Tobias Grüner handlar det om ett fel i en elektrisk kontrollbox som styr ERS-systemet, och nya delar till motorerna lär anlända till Jerez i natt.

Marcus dag i Jerez:

9.00-13.25: Ingen körning.

13.26: Ute för ett installationsvarv.

14.20: Två varv, första fulla varvet, men ingen tid.

14.44:Tre varv, första tiden; 1.38,438. Stinten avbryts av rödflagg när Force Indias bil, med Sergio Perez bakom ratten, börjar brinna.

15.14: Två varv.

15.35: 2,5 varv, bästa varvtiden hittills på 1.37,975. Tvingas stanna mitt ute på banan, strax före kurva åtta.

16.58: Marcus på plats i bilen – men Caterham hann inte få ihop de sista delarna innan klockan tickade över 17-strecket och testet flaggades av.

Totalt: Elva varv.

Testresultat, dag två: 1) McLaren (Jenson Button), 43 varv, 1.24,165 som bästa varvtid, 2) Ferrari (Kimi Räikkönen), 47 varv, 1.24,812, 3) Williams (Valtteri Bottas), 35 varv, 1.25,344, 4) Mercedes (Nico Rosberg), 97 varv, 1.25,588, 5) Force India (Sergio Perez), 37 varv, 1.28,376, 6) Sauber (Esteban Gutiérrez ), 53 varv, 1.33,270, 7) Caterham (Marcus Ericsson), elva varv, 1.37,976), 8) Red Bull (Sebastian Vettel), åtta varv, 1.38,320. Toro Rosso och Marussia har inte kört alls under dagen, Lotus står över testet i Jerez.

Totalt antal varv efter två dagar: 1) Mercedes, 115 varv, 2) Ferrari, 78, 3) Sauber, 60, 4) Force India 52, 5) McLaren, 43, 6) Williams 42, 7) Toro Rosso 15, 8) Caterham 12, 9) Red Bull 11, 10) Marussia, 0. Lotus står över testet i Jerez.