Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

EU arbetar för en miljövänligare sjöfart

Annons

Miljö- och klimatpolitiken har stått i händelsernas centrum de senaste veckorna. Världens ledare har förhandlat klimatåtaganden under FN:s klimattoppmöte COP25 i Madrid. Samtidigt presenterade EU-kommissionen sin färdplan Green Deal. Medan COP25 i mångt och mycket blev en besvikelse för klimatet är Green Deal desto mer lovande. Inte minst då den efter många års arbete äntligen börjar blåsa vind i seglen för att begränsa sjöfartens klimatutsläpp.

En sådan utveckling går helt på tvären med Parisavtalets mål.

Det är hög tid, klimatutsläppen från den internationella sjöfartssektorn är redan i dag ohållbara och förväntas dessutom öka kraftigt under kommande år. Sektorns utsläpp ökar snabbare än flygets och kan komma att öka med hela 250 procent från dagens nivåer till år 2050. Då skulle sjöfarten stå för 17 procent av världens samlade CO2-utsläpp. En sådan utveckling går helt på tvären med Parisavtalets mål.

I en nyligen publicerad studie av civilsamhällesorganisationen Transport & Environment framgår att containerfraktföretaget Mediterranean Shipping Company (MSC), tar plats bland de tio företag som stod för störst klimatutsläpp i Europa år 2018. Företaget stod för utsläpp av cirka 11 miljoner ton koldioxid under året.

För om vi ska klara klimatomställningen måste alla dra sitt strå till stacken.

I takt med att sjöfartens utsläpp fortsätter att öka torde fler företag från sektorn kunna klättra upp på denna gråa utsläppslista. Det är en dyster utveckling.

Samtidigt är det tydligare än någonsin att vi bara kommer kunna nå Parisavtalets mål om alla sektorer i samhället bidrar i arbetet. För om vi ska klara klimatomställningen måste alla dra sitt strå till stacken.

Jag deltog själv i COP25 i Madrid, där jag var del av Europaparlamentets förhandlingsdelegation. Det var tuffa och svåra förhandlingar, där både synen på ansvarsfrågan och de ekonomiska utgångspunkterna skiljer sig mellan världens länder och regioner. Så är det också med sjöfarten, synen på sektorns klimatpåverkan varierar kraftigt och det har varit svårt att enas. Kanske är det därför som den internationella sjöfartsorganisationen, IMO, med Klimatkommissionär Frans Timmermans egna ord har ”gjort i stort sett ingenting” för att minska sina klimatutsläpp.

Det är inte teknik som saknas, utan bristande vilja och uteblivet ansvarstagande ...

Jag hoppas att det lossnar nu. I den föreslagna färdplanen Green Deal annonserar nämligen EU-kommissionen att den kommer att föreslå EU-lagstiftning för att komma tillrätta med sjöfartens klimatutsläpp. Det är inte en dag för tidigt. Kommissionen avser bland annat inkludera sjöfarten i EU:s utsläppshandel, ett skarpt förslag ska komma senast i juni år 2021. Parallellt kommer kommissionen också att nogsamt undersöka hur man kan åtgärda de nuvarande skatteundantagen som i EU gäller för bränsle för sjöfarten.

Det här är välkomna förslag. EU-kommissionen och IMO uppskattar att sjöfartens klimatutsläpp kan minska med upp till 75 procent enkom genom befintlig teknik som redan finns tillgänglig på marknaden. Det är inte teknik som saknas, utan bristande vilja och uteblivet ansvarstagande som ligger bakom att utsläppen fortsätter att öka inom sjöfarten. Allt medan resten av samhället, hela sektorer men också enskilda människor, ökar sina ansträngningar för att minska den egna klimatpåverkan. Därför krävs lagstiftning som en gång för alla sätter upp konkreta mål om utsläppsminskningar för sjöfarten. Med Green Deal tar EU ett helhetsgrepp på Europas klimatomställning, så att hela samhället omfattas. All EU-politik kommer att läggas i linje med den gröna omställningen. Min förhoppning är att detta helhetsgrepp ska hjälpa också sjöfartssektorn att gå från grå utsläppslistor till en hållbarare utveckling.

Jytte Guteland

Socialdemokraterna,

europaparlamentariker

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel