Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

EWA-LEENA JOHANSSON (S): Turismen omsätter över 300 miljarder kronor i Sverige

Pandemin är en utmaning för många – men turism och besöksnäring tillhör de sektorer som har påverkats extra mycket.

Företag kämpar för sin överlevnad, men tyvärr tvingas en del ge upp sin dröm och sitt livsverk.

Pandemin är inte den första störningen för turismen.

Turismen är en viktig bransch och enligt Tillväxtverket omsatte den år 2017 317 miljarder kronor i Sverige. Pandemin är inte den första störningen för turismen. Man har prövats av både naturkatastrofer, terroristattentat såsom World Trade Center 2001 och som under en tid innebar störningar i resandet.

Även coronaviruset Sars ledde till en omfattande nedstängning av turismen i Sydostasien. Studier visade att det tog ungefär två år tills turismen återhämtat sig något. Turismens återhämtning nu är beroende av pandemins fortsatta utveckling. Med andra ord kommer dagens pandemi inte att innebära slutet för turism och resande. I stället kan det till och med bli en reseboom för att man vill ta igen det man har missat.

I Kopparberg har Turistbyrån drivits på entreprenad sedan 2001 och varit belägen i Tingshuset. Då avtalet löpte ut fattades ett enigt beslut att ansvaret för turism och besöksservicen ska utföras i kommunal regi igen. En nyinrättad tjänst som turismutvecklare/kommunikatör driver förändringsarbetet.

För att locka och inspirera till besök kommer vi tipsa om boenden, besöksmål, mat och fika ...

Besöksservicen flyttar in till kommunhuset och blir en infopoint som öppnar till sommaren och kommer vara en öppen och bemannad besöksservice året runt. Receptionen kommer iordningställas med information om närområdet, destinationen och Sverige i tryckt och digital form. För att locka och inspirera till besök kommer vi tipsa om boenden, besöksmål, mat och fika med mera och ha tillgång till dator och gratis wifi. Vi vill också stärka det lokala samarbetet med besöksnäringen. Vi ska utvecklas tillsammans.

Sättet att hitta inspiration och information i samband med resor har förändrats. Fysiska besök på turistbyråer minskar och turister hittar oftast sin information på andra sätt.

Ett steg för att öka närvaron där turister rör sig är inrättandet av så kallade infopoints. En plats där besökare erhåller information om närområdet och regionens turistiska utbud. För att bli en infopoint krävs att man genomgår utbildning. Infopoint-märket är internationellt erkänt och för besökare vittnar skyltningen om att hög kunskap om trakten finns att tillgå. Genom Infopoints kan vi tillsammans med besöksnäringen stärka bemötandet och värdskapet vilket vi hoppas resulterar i att turister stannar lite längre och spenderar lite mer tid. Målet är att under 2022 kunna erbjuda besöksnäringen i kommunen att bli en infopoint.

Men många ställen inte var redo för en så omfattande våg av nyfikna invånare med ett uppdämt behov av res- och upplevelselusta.

Sommaren 2020, året då det svenskarnas turistande i Sverige slog rekord. Men många ställen var inte redo för en så omfattande våg av nyfikna invånare med ett uppdämt behov av res- och upplevelselusta. Nu behöver vi ta vara på att folk fått upp ögonen för Sverige som resmål så de fortsätter att göra det.

Vi behöver alla hjälpa till att återstarta näringen och de har hur mycket som helst att erbjuda. Nu ser jag fram emot sommaren. Sverige är fantastiskt!

Ewa-Leena Johansson

Kommunstyrelsens ordförande i Ljusnarsberg (s)