Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ewa-Leena Johansson (S): Turistnäringen växer – är du en god ambassadör för Kopparberg?

Nytt år och nya möjligheter. En av årets utmaningar består av utredning av turistbyråverksamheten som kommunen haft på entreprenad i många år.

Annons

Ska den vara som den alltid varit eller ska vi tänka nytt? Kommunens roll som offentlig aktör är att stötta utvecklingen av besöksnäringen och ha en samordnande funktion i turismfrågorna. Frågan är hur vi praktiskt ska göra det. I dag har vi en fantastiskt fin turistbyrå i vårt gamla Tingshus men finns det skäl att prova något nytt?

... och är den snabbast växande näringen där exportvärdet mer än tredubblats sen år 2000.

Besöksnäringen växer snabbt och sysselsätter hundratusentals människor i vårt land och är den snabbast växande näringen där exportvärdet mer än tredubblats sen år 2000.

Gemensamt för dagens turister är att de är resvana, kunniga och tydliga i sina krav. Det som gällde i går gäller inte i dag och kommer framför allt inte att gälla framöver. Förändringarna i besöksnäringen beror på nya beteenden hos konsumenterna i kombination med en allt snabbare digitalisering. Digitaliseringen kan inte ersätta det personliga mötet. Men de digitala marknadsplatserna är här för att stanna.

Att sköta informationen vid Info Points görs runt om i kommunen i nära samverkan och av turistföretagen.

Stora delar av besöksnäringen är platsbunden samtidigt som framtidens tekniska utveckling är digital. Det handlar om att samtidigt som en utveckling av digitala medier måste ske så måste en anpassad information ske där vi fysiskt möter människor, kanske via så kallade Info Points på strategiska platser runt om i kommunen. Att sköta informationen vid Info Points görs runt om i kommunen i nära samverkan och av turistföretagen.

I vårt län finns många smultronställen. Vacker natur med sjöar, skogar – och allt däremellan som lockar – såsom ett rikt kulturliv, högklassigt mathantverk, destinationer som drivs av engagerade företagare, mängder av minnesvärda upplevelser.

Länet ligger strategiskt bra till för internationella gäster och vi skulle kunna få betydligt fler inhemska besökare att välja oss som sitt besöksmål om vi samarbetade mer. Ska vi lyckas med att få en bransch att växa än mer och dessutom få skattekronor att stanna lokalt så behövs mer samverkan mellan kommunerna och företagarna samt mer samverkan mellan kommunerna över kommungränserna. Turisten är ute efter en upplevelse och bryr sig inte om vilken kommun den finns i.

Allt från den ideella föreningen som sköter ett lokalt museum, familjeföretaget som ordnar bäversafari och kanotpaddling till större upplevelseföretag.

Av företagen inom besöksnäringen är nio av tio små och medelstora och branschen präglas av alla typer av aktörer. Allt från den ideella föreningen som sköter ett lokalt museum, familjeföretaget som ordnar bäversafari och kanotpaddling till större upplevelseföretag.

Aktörerna är många, men själva produkten är också miljön där gästen vistas och får kontakt med andra – inte minst ortsbor som besökare möter vid sitt besök. En besökare som möts med gott ett värdskap och spännande upplevelser blir mer intresserad av återvända till platsen.

Det är hela samhället som står för värdskapet när vi får besökare.

Kommunens invånare som möter besökare är viktiga ambassadörer. Det är hela samhället som står för värdskapet när vi får besökare. Snart har vi högsäsong igen för besökare och hur möter du dem. Är du en god ambassadör?

Ewa-Leena Johansson

Kommunstyrelsens ordförande i Ljusnarsberg (S)