Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Facebook och andra sociala medier har haft sina glansdagar: ” Många upplever inte att tiden på sociala nätverk är meningsfull"

Artikel 127 av 130
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Annons

Tycker du också att färre lägger ut bilder eller skriver och delar inlägg på Facebook, Instagram eller andra sociala medier? Du är inte ensam. Faktum är att ökningen av nya användare på sociala medier har planat ut. Dessutom tycker bara en fjärdedel av svenskarna att det är meningsfullt att lägga tid på sociala medier.

I veckan kom den årliga rapporten ”Svenskarna och Internet” som ger en bild av hur svenskarna använder internet på alla sätt och vis. Det är en viktig rapport som speglar ett samhälle i stor förändring. Digitaliseringen har påverkat oss alla. Även dem som inte är aktiva på internet då det digitala utanförskapet blir allt större i takt med att allt fler tjänster blir digitaliserade i samhället.

Facebooks tillväxt har helt stannat av

Om vi bara backar femton år tillbaka så såg allt helt annorlunda ut. De smarta telefonerna hade inte lanserats och de flesta använde sina mobiltelefoner för att ringa med. På Harvard hade några studenter dragit igång ett projekt med arbetsnamnet Facebook. Bara fem år senare exploderade försäljningen av smarta telefoner. Plötsligt gick det att göra allting med telefonen. Bland annat att spendera tid på Facebook för att ha koll på vad familj och vänner har för sig.

Sedan dess har Facebook, Instagram och på senare tid Snapchat haft en stadig tillväxt av användare. Allt fler har också lagt mer tid på sociala medier. År efter år. Årets undersökning visar dock på ett trendbrott. Instagram och Snapchat, som vuxit stort på senare år, växer inte längre. Och Facebooks tillväxt har helt stannat av. Enligt rapporten anas till och med en nedåtgående trend.

Jag är inte förvånad. Vänner och arbetskamrater vittnar om att de tycker det är färre utlägg på sociala medier och att de själva inte är där lika mycket som förut. Och när det inte händer så mycket så minskar förstås intresset. För första gången redovisar rapporten också frågor om hur meningsfullt svenskarna tycker det är att använda olika tjänster och appar. Glädjande tycker flest att det är väl använd tid att besöka nyhetsappar som till exempel na.se. Sociala medier hamnar däremot långt ned på listan. Bara 24 procent av alla användare tycker att deras tid på sociala medier är meningsfull. Det är en mycket intressant siffra mot bakgrund av att mer än åtta av tio svenskar är aktiva på sociala medier.

Kanske kommer vi minnas den här tiden som en period när vi var ständigt uppkopplade

Att intresset för sociala medier planar ut och till och med minskar kan få stor betydelse de närmaste åren. Om trenden håller i sig innebär det med automatik att våra levnadsvanor kommer att förändras. Kanske kommer människor att lägga mindre tid på att titta i mobilen och få mer tid till annat. Eller kommer det dyka upp något annat som ersätter sociala medier? Kanske kommer vi om tio år minnas den här tiden med glimten i ögat som en period i livet när vi var ständigt uppkopplade och hela tiden berättade vad vi gjorde. Uppkopplingstiden.