Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fixa felen i Örebros kollektivtrafik istället

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Svar

.. till Nina Höijers artikel på NA debatt 24 april.

Nina Höijer, Sveriges långsammaste kollektivtrafik säger du att Örebro kommun har. Ja, det är ju för att den är ineffektiv! Hela systemet och dina beslut i regionen samt dina politiska kollegor i kommunen, ni har successivt förstör infrastrukturen samt kladdat sönder kollektivtrafikens grundkärna. Dessutom har ni en ineffektiv styrning, ledning samt organisation i både region och kommun, det om något bidrar till Sveriges långsammaste kollektivtrafik.

Du talar om det system kommunen har installerat i samtliga korsningar, Smart prio. Det systemet har varit installerat sedan tre år tillbaka och varför det inte fungerar för bussarna är för att ni i regionen har brustit i ledning/styrning och organisation. Ni har inte investerat i teknik och licenser för bussarna för att möjliggöra prioritet i trafiksignaler. Er avsaknad av beslut gjorde blåljuspersonalen förbannade och det är ert fel att det inte är driftsatt fullt ut. Det är inte ni i regionen som fattat beslut i den nya tekniken samt investerat i den, det är kommunen.

Er politik motverkar aktivt möjligheten till att bosätta sig på landet. Istället vill ni fösa ihop örebroarna, likt boskap, efter era busstråk.

Ett argument från er är att BRT ska förbättra luften i Örebro, vilket verkligen behövs, men det blir inte färre bilar på gatorna tack vare BRT. Det blir bara längre köer och detta kommer synas ute på E18/E20.

Örebro växer säger ni och era prognoser kan stämma även om inflyttningen dramatiskt minskade senaste året. Men låt oss säga att vi skapar en sundare bostadspolitik, än den ni förespråkar, som ger förutsättningar för den egna individens val av boenden. Då kommer vi ha befolkningsökning både i innerstaden och på landsbygden. BRT kommer inte lösa den så nödvändiga kollektivtrafiken från land till stad. Er politik motverkar aktivt möjligheten till att bosätta sig på landet. Istället vill ni fösa ihop örebroarna, likt boskap, efter era busstråk.

Ni ska minska linjerna till hälften för att göra de andra snabbare.

De statliga pengarna som kommer är för att förbättra vägar, inte för att tillskapa hinder i en god infrastruktur som är väl underhållen. Alldeles oavsett var de kommunala/regionala/statliga pengarna kommer från så ska dom nyttjas för vad medborgarna som valt oss förväntar sig genom sin skatt, alltså att bedriva ett underhåll på de mest grundläggande funktionerna: fungerande VA utan avbrott, god funktion på vägar samt belysning i staden. Varje krona som spenderas är medborgarnas! Det får man som politiker aldrig glömma.

Ni gillar detta med politiska projekt, det har jag förstått men jag menar att ni är totalt oansvariga och faktaresistenta för vad er politiska viljeyttring skapar för medborgarna.

Era argument är vansinniga! Ni ska minska linjerna till hälften för att göra de andra snabbare. Det är ju bara löjligt, det är inget annat än en besparing ni måste göra för att ha råd med BRT

Laga det som är trasigt, måla inte på mögel, byt plankan!

Patrik Jämtvall

2:e vice ordförande Programnämnd samhällsbyggnad

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel