Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förändringar för linje 6 drabbar de svagare, ökar biltrafiken och försämrar miljön i Örebro

Annons

Replik

I NA:s ledare den 3 augusti, tar skribenten upp frågan om all onödig biltrafik i stadskärnan och jag instämmer tillfullo i synpunkterna att mycket av trafiken skulle kunna ersättas med att trafikanterna använde cykel vid korta transporter.

Jag ser problemet dagligen under skolsäsongen med föräldrar som kör bil till Sörbyängsskolan och stockas i korsningen Salviavägen och Pålsbodagatan. Ett flertal av dem har då passerat Studievägen med högre hastighet än tillåtna 30 km/tim. Det är en sida av problemet.

Den andra är de medelålders personer som av ren bekvämlighet använder bilen för att uträtta ett ärende i City.

Nu, när de blivit kroppsligt svagare, har kollektivansvariga tänkt om och egen bil eller vänners förbarmande är alternativet.

Den tredje gruppen är vi äldre i Sörbyområdet som nu ska bli av med möjligheten att åka kollektivt genom att man ger busslinje 6 en sträckning som gör att bussåkning inte längre är ett alternativ.

När husen i området byggdes flyttade det in många personer i övre medelåldern. Dessa har glatt sig åt att kunna använda sig av den kollektivtrafik som man från kommunens sida framhållit som ett bra alternativ. Nu, när de blivit kroppsligt svagare, har kollektivansvariga tänkt om och egen bil eller vänners förbarmande är alternativet. Så bedriver man från tjänstemannasidan miljöpolitik i Örebro.

Man gör försämringen lagom tills vi kommer till den årstid då cykelåkning definitivt inte är ett alternativ för dessa människor. Det måste anses väl tajmat.

Mina synpunkter är avhängiga de uppdrag jag har som ordförande i SPF Seniorernas samorganisation och bostadsrättsföreningen Gurkörten 2.

Börje Gustafsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons