Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förläng cykelsäsongen och förläng livet - cykla 14 februari

Annons

Den som förlänger sin cykelsäsong förlänger också sitt liv. Detta eftersom cykling året om minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Därför är det ett problem att var tredje sommarcyklist ställer in cykeln på vintern. Nu måste villkoren för att cykla på vintern bli bättre. Det skriver företrädare för tre svenska cykelorganisationer och Hjärt-Lungfonden. De uppmanar alla att cykla på Vintercyklingens dag, 14 februari.

Ny forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, i Stockholm visar hur särskilt cykling till och från jobbet minskar risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta även om det bara handlar om några kilometers cykling. Tidigare forskning visar hur lätt fysisk aktivitet såsom cykling minskar risken för hjärtbesvär, men att denna skyddande effekt försvinner om man slutar att röra på sig under några månader om året.

Detta stärker oss i uppfattningen att alla som vill och kan ska ha möjlighet att cykla under hela året. Så är det inte i dag.

I dag cyklar elva procent av svenskarna under en genomsnittlig dag under sommarhalvåret. På vinterhalvåret gör bara sju procent samma sak. Det innebär att var tredje cyklist eller 400 000 personer slutar cykla när vintern kommer. I vissa större svenska städer visar statistik att antalet cyklister halveras under de kallaste månaderna jämfört med de varmaste.

Det är uppenbart att bättre snöröjning på cykelvägarna leder till fler friska hjärtan.

En vanlig orsak till detta är att cyklister upplever att skötseln av cykelvägarna är för dålig på vintern och att man därför är rädd för att halka. I en undersökning gjord i Örebro framkom det att halt väglag och snö är det främsta skälet till att man slutar cykla. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, menar att vintercyklisterna skulle kunna öka med 20 procent om snöröjning och halkbekämpning var bättre.

Det är uppenbart att bättre snöröjning på cykelvägarna leder till fler friska hjärtan.

Linköpings kommun var först i Sverige med att snöröja cykelvägarna genom så kallad sopsaltning. Det var 1999. Sedan dess har allt fler kommuner följt efter. Denna vinter sopsaltar Linköping tio mil cykelvägar och forskning visar att sopsaltning är det mest effektiva sättet att hålla cykelvägarna fria från snö och is.

Varje år dör 3 065 personer i Sverige till följd av vägdamm och avgaspartiklar från fordon. I genomsnitt förkortas var och ett av dessa liv med elva år.

Cykling är en hjärtesak.

Om var tredje person som tar bilen till jobbet i Stockholm i stället skulle börja cykla samma sträcka skulle 20 liv räddas varje år bland de nya cyklisterna och livet på 60 andra stockholmare skulle räddas varje år till följd av bättre luftkvalitet, enligt en annan studie från GIH.

Cykling är en hjärtesak. För att ge människor fler friska år, minska trycket på den svenska sjukvården och för att minska klimatskadliga utsläpp är våra förslag till beslutsfattare:

Prioritera cykling i infrastrukturbudgeten

I dag går mindre än en procent av statens pengar till infrastruktur till cykling. Om fler ska cykla säkert året runt behövs omprioriteringar.

Främja cykelpendling

Januariöverenskommelsen mellan de fyra partierna S, MP, C och L säger att nya skatteregler ska tas fram som underlättar cykelpendling. Det är dags att finansminister Magdalena Andersson och infrastrukturminister Tomas Eneroth gör det. I dag gynnar skattereglerna bilkörning och spinningcyklande.

Sopsalta cykelbanorna

Med välskötta sopsaltade cykelvägar ökar antalet vintercyklister som kan ta sig fram säkert.

14 februari sammanfaller Vintercyklingens dag och Alla hjärtans dag. Det är en bra kombination. Uppmaningen är att cykla under denna dag för att visa din vilja att cykla också på vintern. Då kan kommuner, regioner och stat se att investeringar i fler cykelvägar, bättre belysning och bättre snöröjning kan få stor effekt för antalet cyklister och antalet friska hjärtan.

Klas Elm

vd Svensk Cykling

Kristina Sparreljung

generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden

Moa Rasmusson

ordförande Svenska Cykelstäder

Lars Strömgren

ordförande Cykelfrämjandet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel