Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förslagen gör inte busstrafiken bättre!

Artikel 53 av 55
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Nu skissas det på ett nytt linjenät för Örebro. Jag kan redan här och nu säga att det kommer inte bli någon succé. Egentligen är det nya linjeförslaget mest en upprepning av det som finns. Dock med en nyhet. Att fler kommer få det längre till bussen. Det finns inga ambitioner att göra busstrafiken attraktivare.

Det krävs ett helhetsgrepp om kollektivtrafiken. Ingen ska tro att det bara räcker med nya linjedragningar. Det är ett memo av åtgärder som måste till för att göra busstrafiken attraktivare. Visst är ett nytt linjenät behövligt. Men då ska det innehålla tydliga linjer som når citykärnan. Möjlighet till tvärpendling. Smidiga byten på flera platser i staden. Resecentrum kan inte vara navet i stadstrafiken. Det behöver inte vara ett så omfattande arbete som det verkar. Vad som krävs är att någon har viljan och orkar ta tag i det.

På 10 år kan det bli 200 miljoner rätt ut i sanden!

Beträffande moderaternas förslag på en ringlinje. Så är tanken god. Men linjeförslaget är mycket av en skrivbordsprodukt. Ser snyggt ut på kartan. Men gör lite nytta i verkligheten. Linjen skulle få ett rumphugget underlag. Med resenärer på sträckan Resecentrum-USÖ-Näsby-Universitetet. Medan den övriga delen skulle köras med tomma bussar. Lördagar och söndagar finns knappt underlag för någon del av sträckan.

Kostnaderna för stadsbussarna ökade med 20 miljoner under 2020. Bara för att man kör i egen regi och inte upphandlar trafiken. På 10 år kan det bli 200 miljoner rätt ut i sanden!

Mikael Karlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel