Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fortsatt väntan på en jämlik vård

När ska vården bli mer jämlik? Att människor kan vara hörselskadade, talskadade eller kanske har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning gör ofta fysiska vårdbesök besvärliga, men att prata i telefon kan för många vara än svårare – men det verkar inte vården ha förstått överhuvudtaget. Trots teknikens utvecklande så gäller fortfarande: ”ring kl 7 om du har behov av vårdkontakt”.

Men, tänker vän av ordning, det finns ju ”mina vårdkontakter” där kan man ju skriva. Ja, visst, där går det att skriva, ibland finns det till och med färdiga kryssrutor, om vad som är problemet, exempelvis ont i leder eller hosta. Men det hjälper inte att kryssa i rätt ruta och hoppas på att få en besökstid, för trots ikryssandet så får man några dagar senare svaret: ”var god ring för att prata med sjuksköterska”. Även om man skriver att man har problem av något slag med att prata i telefon så blir standardsvaret; ”ring i morgon kl 7”.

Trots att det i dagens läge finns stora möjligheter att ha skriven kommunikation via nätet såsom chatt, sms, mail, så används det inte inom vården utan där är det talade ordet i telefon som gäller och därmed försvårar vården fortfarande för de som har svårt att tala i telefon.

”Diskriminering”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel